01. januar 2016

Det tegner lyst

NYTÅRSINTERVIEW Høj mælkepris og politisk vilje til at skabe rammer for vækst i landbruget og fødevareindustrien. Mejeriforeningens formand Steen Nørgaard Madsen ser optimistisk på 2014.

”Det har aldrig set bedre ud end nu. Mælkeprisen er højere end nogensinde, mens prisen på indkøbt foder falder. Det er klart, at der forsat ville komme udsving i mælkeprisen, men jeg tror, at der denne gang er tale om et niveauskifte. Priserne kommer til simpelthen til at bevæge sig på et højere niveau i fremtiden.”

Skyerne hænger grå og regnfulde over det jyske Søhøjland denne formiddag op mod jul, hvor mejeri møder Steen Nørgaard Madsen hjemme på hans og hustruen Kirsten Krukows ejendom uden for byen Voel. Men i modsætning til vejret er det ikke just det grå og triste, der præger Mejeriforeningsformandens syn på fremtiden for dansk mælkeproduktion. Her er han optimist. Og det handler ikke kun om prisen på mælk.

”Samtidig med en forbedret indtjening på bedrifterne oplever vi i øjeblikket en helt anden accept af vores erhverv fra samfundet og politikernes side end tidligere,” fortsætter han. ”Vi har lige fået en vækstpakke – som godt nok primært kommer virksomhederne til gode – men alt tyder på, at der er nye regler for miljøområdet lige om hjørnet. Det sidste er altafgørende for, at vi ude på bedrifterne kan komme i gang med at producere noget mere mælk og dermed få sat gang i væksten. Både hos mælkeproducenter, mejerier og i samfundet som sådan,” siger han og tilføjer: ”Der har efterhånden bredt sig en forståelse for, at vi har fælles interesser med omgivelserne. Både i offentligheden og i erhvervet. Det er sådan, det skal være, og det skal vi da blive bedre til at dyrke i fremtiden”.

Vi skal arbejde os ud af krisen

Steen Nørgaard Madsen lyse syn på fremtiden gør ham dog langt fra blind over for de problemer, som har ramt store dele af landets mælkeproduktion i de senere år. Adskillige bedrifter er tynget af en gældsbyrde, der er så massiv, at der kan være svært at få øje på en vej ud problemerne. Og banker og finansieringsinstitutter står ikke ligefrem i kø for at give en hjælpende hånd.

”Rigtig mange mælkeproducenter sidder urimeligt hårdt i det. Det har store omkostninger – både menneskeligt og økonomisk,” siger han. ”Problemerne på den enkelte bedrift kræver individuelle løsninger, men overordnet set er der kun én vej frem: Vi skal arbejde os ud af krisen. Og det kan vi kun, hvis vi er konkurrencedygtige. Det handler kort fortalt om, at vi skal have samme rammer og vilkår som i fx Frankrig og Tyskland og andre lande, vi er i direkte konkurrence med. I dag giver det ikke mening at se isoleret på dansk mælkeproduktion. Vi er en del af en større, europæisk region, hvor mælk og mejeriprodukter flyder over grænserne, og mange af de europæiske selskaber er i direkte konkurrence med hinanden på store internationale markeder som Rusland, Kina, Mellemøsten og Afrika.”

De internationale markeder styrer prisen

Eksport har altid spillet en stor rolle for dansk mejeribrug, og betydningen af den globale handel bliver helt klart ikke mindre i årene, der kommer, mener Steen Nørgaard Madsen. ”Vi har et hjemmemarked, hvor mange danske mejerier har en fin position. Men vi har ikke en hjemmemarkedspris. Priserne i Danmark spejler sig i de internationale priser, hvilket samtidig betyder, at de kommer til at gå og op ned i takt med, hvordan tingene udvikler sig ude i den store verden,” siger han. ”Lige nu er Kina et vigtigt marked på grund af en hastigt voksende middelklasse, der har været i stand til at aftage stigende mængder mejeriprodukter og dermed holde priserne på internationale markeder oppe. Men det er ikke kun Kina, man skal holde øje med. Der tegner sig et potentiale på markeder i det meste af Asien og i store dele af Afrika.”

Svært med vækst i Europa

I Europa kan det være svært at få øje på det store vækstpotentiale, mener Mejeriforeningsformanden. Markederne her er i vid udstrækning mættede, samtidig med at regionen stadig lider under efterdønningerne af finanskrisen. ”Det er ikke nemt at øge salget i Europa. Det er lidt gråt i gråt,” konstaterer han.

Mejerier skal tættere på detailhandlen

Det er dog ikke ensbetydende med, at udviklingen står stille i vores del af verden. En af mejeribranchens store udfordringer bliver ifølge Steen Nørgaard Madsen at tackle discountsektorens øgede andel af detailmarkedet.

”Discount er kommet for at blive – og der kommer mere af det,” fastslår han. ”Parallelt hermed ser vi en vækst inden for private label, hvilket sætter mejeriernes egne brands under pres. De stærke brands skal nok overleve, men vi kommer til at se en reduktion i antallet af brands i fremtiden. Det er ikke en udvikling, der glæder mig, men mejerierne er nødt til at tage udfordringen op. Vi kommer til at finde på nye måder at samarbejde med kæderne på i fremtiden. At gøre os uundværlige. Det handler om hele den brede vifte af kompetencer, hvor danske mejerier er helt i top. Sundhed, sporbarhed, fødevaresikkerhed, service og logistik. Et andet område kunne være at produktudvikle sammen med kæderne. Flere mejerier har allerede taget skridt i den retning. Verden ændrer sig, og det skal vi selvfølgelig også.”