01. januar 2016

Håndlavet yoghurt til frokost

KONCEPT I indre København har to unge kvinder succes med en butik, der sælger yoghurt med farverige lag af frugt og granola.

”Jeg vil gerne have en Granny. Den fik jeg også i går, og den var rigtig god.” Det er onsdag middag i The Yogurt Shop i Ny Adelgade i det indre København, og en let strøm af kunder flyder ind ad døren for at få frokost. Et par damer fra et reklamebureau længere nede ad gaden snakker venskabeligt med de to kvindelige ejere, som smilende fylder frisk frugt og nødder oven på bægre af cremet hvid yoghurt til damernes faste daglige frokost.

Det er venindeparret, 27-årige Christina Sejr Wiboltt og 28-årige Marike Peng Krogh, som serverer de kunstneriske afarter af yoghurt henover disken. Det har de gjort, siden butikken slog dørene op i maj i år. De elsker begge den cremede spise og vil gerne vise verden, at den kan være meget mere end en standard pære-banan.

”Du kan få mange forskellige typer i supermarkedet, men det, der især skiller vores produkter ud, er alle vores puréer. De giver et meget specielt touch til yoghurten, og det gør en kæmpe forskel i forhold til det, du serverer derhjemme,” siger Christina Sejr Wiboltt.

Kærlighed til yoghurt

Venindeparret kender hinanden tilbage fra gymnasietiden i Virum, men har de seneste 10 år arbejdet med hver deres projekter. Marike Peng Krogh har været projektleder på et reklamebureau, mens Christina Sejr Wiboltt har studeret service management på Copenhagen Business School. Der findes yoghurtbutikker i internationale storbyer som New York, men ideen til butikken stammer først og fremmest fra deres egen glæde ved det cremede mejeriprodukt.

”Vi har begge en stor kærlighed til yoghurt. Det er så nemt at spise, og det er dejligt og sundt. Og vi syntes, der manglede et sundt alternativ i København til den lille sult,” siger Christina Sejr Wiboltt.

Gennemtænkt projekt

Mens Christina Sejr Wiboltt læste sin master i service management på CBS, lavede hun markedsundersøgelser for at finde den rette vinkel på projektet i forhold til kundemålgruppen, yoghurtvarianter m.v. Bagefter lavede hun en businesscase om projektet og brugte den til specialet på sin master.

”I markedsanalyserne kunne vi se, at salget af yoghurt er fordoblet de seneste tyve år, og der er efterhånden mange danskere, som vælger yoghurt til morgenmad frem for rundstykker. Derfor tænkte vi, at der burde være en yoghurtshop, ligesom der er bagerbutikker,” siger Christina Sejr Wiboltt.

Da hele konceptet var på plads, begyndte de at eksperimentere med, hvilke sammensætninger af yoghurt og tilbehør de ville sælge i forretningen. De inviterede forskellige fokusgrupper ind til at prøvesmage de forskellige varianter for at se, hvad der fungerede, og hvad der ikke fungerede. Ad den vej fandt de frem til sammensætningen af butikkens menukort.

Råvarerne er økologisk yoghurt fra Thise Mejeri i form af skyr 0,25 pct., drænet 10 pct., skummetmælksyoghurt 0,1 pct. og laktosefri 0,1 pct. samt skyr-is fra Hansen Is og kondenseret mælk fra Nestlé, som de anvender til karamel. Puréerne får de lavet i samarbejde med restauranten Gorm’s, som også ligger i indre København.

Udbredelse via sociale medier

Butikken ligger i en stille gade, men det betyder ikke færre kunder for yoghurtbutikken. Christina Sejr Wiboltt og Marike Peng Krogh lægger vægt på, at de sociale medier er et stærkt middel til at tiltrække kunder, og de bruger disse kanaler aktivt ved fx at lægge billeder op på Facebook og Instagram. Men også deres kunder bruger de nye medier, ligesom butikken har fået omtale på nogle af de betydende livstils- og modeblogs.

”Der er rigtig mange af vores kunder, som poster om os på Instagram, når de har været herinde. Når de lægger billeder op og skriver positivt om os til deres venner, virker det også stærkere, end hvis vi er afsenderen,” siger Christina Sejr Wiboltt smilende. ”

"Alle kan lide yoghurt”

The Yogurt Shop har siden åbningen haft stor succes med at tiltrække kunder. De to yoghurtelskere mener, at det er det rene, naturlige produkt, der appellerer til danskerne. ”Yoghurt er et dansk produkt, som folk kender. Det er så enkelt og sundt et produkt. Det er noget, alle kan forholde sig til, og de fleste kan lide,” siger Marike Peng Krogh.

På en almindelig dag langer de omkring 30 liter yoghurt over disken, hvilket svarer til omkring 120 bægre, som kunderne spiser her eller tager med sig. Selvom deres kernekunde er en yngre kvinde som dem selv med fokus på sund livsstil, rammer de meget bredere. Alt fra fitness-fokuserede mænd og helseorienterede kvinder til ældre ægtepar, forretningsfolk og morgenmadsleverancer til kontorer og børnefødselsdage.

”Hele vejen rundt er der en tendens til større fokus på, hvad vi indtager, og på sund livsstil. Vi får mange spørgsmål til, om der er sukker i vores puréer, hvilket der ikke er. Folk kommer ikke bare ind med hovedet under armen. De vil vide, hvad de indtager,” siger Christina Sejr Wiboltt.

Flere forretninger i fremtiden

Christina Sejr Wiboltt og Marike Peng Krogh har store planer for deres forretning, og de arbejder hele tiden med at produktudvikle og udvikle deres strategi. De drømmer også om at åbne flere butikker rundt om i landet. ”Vi er meget ambitiøse. Det er helt klart drømmen at ekspandere i fremtiden. På vores Facebook-side får vi tit forespørgsler på, om vi ikke åbner en forretning i Odense og i Aarhus. Det kunne da være fedt. Men vi er kun lige startet, så den type ekspansion kan vi først tage stilling til lidt længere ude i fremtiden,” siger Christina Sejr Wiboltt.