01. januar 2016

Det helt store udstillingsvindue

MEGA Med knap 7.000 udstillere og 155.000 gæster fra 187 lande er Anuga-messen i Køln det absolut største inden for fødevaremesser. Et par danske mejerier var i år med for første gang.

”Anuga er verdens største fødevaremesse. Det er ganske enkelt stedet, man skal være som eksportvirksomhed.” Med disse ord forklarede salgsdirektør Jørgen Neupart fra Mammen Cheese, hvorfor selskabet i år stillede op med en stand i Kølns gigantiske messecenter. For første gang i øvrigt.

Dette års Anuga-messe fandt sted fra den 5. til den 9. oktober og blev besøgt af 155.000 gæster - fortrinsvis fra detailhandlen, foodservice og cateringmarkedet – fra i alt 187 lande. 6.777 udstillere fra hele verden var fordelt over 11 gigantiske haller med hvert sit tema, så der var nok at udforske, smage på og handle med. I Mejerihallen fandt man – ud over Mammen Cheese – også de danske mejerivirksomheder Uhrenholt og Nordex Food A/S, begge garvede Anuga-udstillere.


Salgsdirektør Jørgen Neupart, Mammen Cheese: "Anuga er ganske enkelt stedet, man skal være som eksportvirksomhed."

”Vi vil selvfølgelig gerne sælge noget, men er her først og fremmest for at præsentere vores virksomhed og pleje vores netværk. Som totalbetragtning tror jeg, det er det værd,” sagde Keld Pedersen, direktør i Nordex, der har en eksportandel på 75 pct. og har deltaget på messen siden 1984.

”Vi benytter også lejligheden til at inspirere vores medarbejdere. Vi har cirka 50 salgs- og produktionsfolk med hernede. Personligt bliver jeg altid ladet op og kommer hjem fuld af begejstring,” sagde han.

Økologien vokser på Anuga

En række andre danske mejerier og iscremeproducenter havde valgt at stille op på fællesstande i hallen med økologiske fødevarer, der i år havde fået mere plads og større fokus end tidligere. Det drejede sig om Naturmælk, Thise Mejeri, Tebstrup Gedeost, Løgismose, St. Clements Food Products (Bornholms Andelsmejeri), Skee Ismejeri, Peters Is samt Is fra Skarø.

Thise Mejeri var med på Anuga for første gang.

”Vi vil gerne øge vores eksport til de nære markeder,” fortalte mejeriets salgschef Mogens Poulsen. ”Vi satser på oste, som vi i dansk sammenhæng kalder specialost, men som i virkeligheden ligner de hårde, gule oste, man foretrækker syd for grænsen. Det er interessant, at vores eksportpotentiale er de samme oste, som danskerne i stigende grad efterspørger.”

Også Naturmælk, der p.t. ikke har nogen nævneværdig eksport, havde udstillingsmontren fyldt med specialoste:

”Det er det, vi er gode til og vurderer, at vi kan differentiere os med,” forklarede marketingschef Nelly Frees Riggelsen. “Vi vil gerne gøre os klar til eksportmarkedet og er her for at sondere terrænet og få tilbagemeldinger på vores produkter.”

Der var pæn interesse for produkterne fra det lille sønderjyske mejeri - eksempelvis skortede det ikke på roser fra den italienske nabostand, da den løb tør for gedeost til sine kokkererede smagsprøver og måtte erstatte med Hodde Kristian fra Naturmælk.

Mejeribestyrer Leif Friis Jørgensen og marketingschef Nelly Frees Riggelsen bag Naturmælks montre med specialoste på Anuga-messen.
Mejeribestyrer Leif Friis Jørgensen og marketingschef Nelly Frees Riggelsen bag Naturmælks montre med specialoste på Anuga-messen.