11. marts 2019

Arlas mejeriprodukter skal være klima-neutrale

Ifølge Arlas nye klimaplan skal selskabets produktion være CO2-neutral i 2050. Planen involverer både de 10.300 andelshavere og selskabets driftssteder.

Arla Foods har lanceret et mål om at reducere udledningen af drivhusgasser med 30 procent pr. kilo mælk inden 2030 og neutralisere udledningen fuldstændigt inden 2050. Det er selskabets hidtil mest ambitiøse mål for en bæredygtig mejeriproduktion.

”Vi vil som det førende internationale andelsselskab med 10.300 landmænd og måske den mest omfattende viden om mælke- og mejeriproduktion i Nordeuropa fremskynde omstillingen til bæredygtig mælkeproduktion. Vi har i mange år arbejdet med bæredygtighed, og vi skal gøre mere og arbejde hurtigere, særligt for at bekæmpe klimaforandringerne, der påvirker alle på jorden, ikke mindst os landmænd,” siger mælkeproducent og formand for Arla Foods, Jan Toft Nørgaard, i en pressemeddelelse.

Motiverende klimatjek

Størstedelen af den samlede udledning fra mejeriværdikæden stammer fra gårdene, og planens fokus vil især blive rettet mod virksomhedens 10.300 andelshavere. Af indlysende grunde er det ikke muligt helt at eliminere udledningen af metangas fra køer, men den kan reduceres væsentligt, eksempelvis gennem optimeret fodersammensætning, hvilket er et forskningsområde Arla investerer i.

For at mindske udledningen er det en vigtig del af strategien at samarbejde med landmændene om at måle og øge mængden af CO2, der opfanges og lagres i jorden. På den måde kan landmændene bidrage positivt. Siden 2013 er der gennemført mere end 5.000 klimatjek på Arla-gårde.

“Klimavurderingen er meget motiverende, fordi den viser, hvor gårdens CO2-udledning kan reduceres, hvilket ofte også fører til omkostningsbesparelser,” siger Jan Toft Nørgaard, der har brugt værktøjet på sin egen gård.

Siden 1990 har Arla-landmænd reduceret udledningen pr. kilo mælk med 24 procent. CO2-udledningen fra Arlas aktiviteter, herunder emballage og transport, er reduceret med 22 procent siden 2005 – selvom Arlas mælkeindvejning i samme periode er vokset med over 40 procent.

Omfatter hele værdikæden

Den nye strategi dækker hele værdikæden fra ko til køkkenbord og omfatter områderne klima, luft, vand og natur, og den gælder alle Arla Foods' markeder.

Selskabet vil også udforske de kommercielle muligheder på markedet for at drive udviklingen, forklarer Arla Foods' CEO Peder Tuborgh:

”Vi tror, at et stigende antal forbrugere er villige til at belønne de mest bæredygtige mælkeproducenter ved at betale lidt mere for deres mælk, på samme måde som det er sket med økologiske mejeriprodukter. Fra i dag går vi i dialog med en gruppe af vores mest progressive landmænd i både Danmark og Sverige for at kunne tilbyde mere bæredygtig konventionel og økologisk frisk mælk, der sætter en højere standard for klima, dyrevelfærd og gårddrift. Vi vil i løbet af året sælge deres mælk under mærkerne Arla 24 i Danmark og Arla Ko i Sverige.”

Arla Foods’ pressemeddelelse

Vil du vide mere?