Ny smag og nye tider hos Them

Med afsæt i sin 132-årige historie har Them Andelsmejeri relanceret sine oste med ny ostekultur, emballage, logo og markedsføring. Desuden er selskabets ledelsesform ændret.

Ost
Mejeri
Produkter
Branchen
Them har relanceret hele sit ostesortiment i ny emballage og præsenteret en række nye produkter. Foto: Them Andelsmejeri
Them har relanceret hele sit ostesortiment i ny emballage og præsenteret en række nye produkter. Foto: Them Andelsmejeri

Navnet er det samme, men resten er nyt hos Them Andelsmejeri. Det midtjyske mejeri har relanceret sit ostesortiment og krydret det med en række nyheder, som præsenteres i en ændret indpakning med et nyt logo – og en helt egen smag.

Som et led i ’genfødslen’ har Them Andelsmejeri udviklet en ostekultur, som selskabets direktør Torben Aarris har store forventninger til:

”Man skal kunne smage, at osten kommer fra Them. Det kan vi få den til at gøre med vores egen ostekultur, der er med til at gøre vores fortælling autentisk. Them er en virksomhed, som i sit 132. år er still going strong, og med nye produkter og et markant løft af design såvel som markedsføring kan vi nu vise meget mere af den historie.”

Lokale stednavne
Ambitionen om at understrege mejeriets gamle lokale rødder kommer til udtryk i Julsø Solbær og Karlsø Kaprin. Det er to nye hårde specialoste, der er navngivet efter steder på egnen omkring Them. Mejeriets øvrige specialoste er også blevet omdøbt og har fået lokale stednavne som Tollund og Gudenå. Det skyldes en forventning hos Them Andelsmejeri om, at specialoste sammen med økologi kommer til at drive den største del af den fremtidige vækst. Velkendte Them-oste som Danbo-klassikerne Guld Them og Fætter Kras er dog ikke blevet glemt, forsikrer Torben Aarris.

”Der et tydeligt designslægtskab på tværs af ostekategorierne. Vi har også gjort meget ud af at beskrive de enkelte ostes karakter, smag og tekstur på emballagerne, for vi tror på, at det gør en forskel for den enkelte, når det handler om at finde den rigtige ost,” forklarer Torben Aarris.

’Mere moderne ledelse’
Bag scenen er der også sket forandringer, idet Them Andelsmejeri har investeret i bl.a. maskiner, udstyr og bygninger. Desuden er bestyrelsesarbejdet ændret med inspiration fra aktieselskaber.

”Ved at tage det bedste fra andelsselskabets ejerform og koble det med mere moderne ledelse har vi skabt en mere konkurrencedygtig virksomhed,” påpeger Torben Aarris.

Them Andelsmejeris nye produkter kom i handlen for nylig. De skulle have været præsenteret på Foodexpo i Herning marts, men den blev flyttet et år frem pga. coronakrisen.

Ø-mærkede oste vinder frem

De danske forbrugere putter stadig flere økologiske mejeriprodukter i indkøbsvognen – især salget af ost og syrnede produkter går frem.

Læs mere

Nyt årsmagasin klar

Dansk mejeriforskning i international top, grønne retter med ost og mejerier, der går plantevejen. Ny udgave af Mejeriforeningens årsmagasin samler op og sætter perspektiv på aktuelle tendenser i mejeribruget. Læs magasinet her.

Læs mere

Nu skal pastaen og pølseretten løftes med en dosis mælk

Fire nye opskrifter på retter med mælk som en vigtig ingrediens er Mejeriforeningens bidrag til FN’s World Milk Day mandag den 1. juni. Bag opskrifterne står en populær madblogger med 30.000 Instagram-følgere.

Læs mere