30. april 2020

Forbrugerne vil have mælk med dyrevelfærd

7 ud af 10 forbrugere går op i dyrevelfærd, men mangler viden om hvordan malkekøerne i de danske stalde har det. Det vil en ny serie videoer råde bod på, samtidig med at Fødevarestyrelsens dyrevelfærdsmærke breder sig til flere mælketyper.

Den store gruppe forbrugere, der interesserer sig for dyrevelfærd, får nu en hjælpende hånd til at træffe et kvalificeret valg foran køledisken med mejeriprodukter. På Facebooksiden for mælken.dk præsenterer Mejeriforeningen en serie nye videoer, hvor mælkeproducenter fortæller klart og konkret om, hvordan man arbejder med dyrevelfærd i en moderne dansk malkestald.

Og den slags viden er der et stort behov for. En undersøgelse fra Landbrug & Fødevarer viser, at 71 pct. af danskerne går op i dyrevelfærd, men at mange af dem mangler viden om de faktiske forhold blandt landets malkekøer.

”Over halvdelen af de adspurgte er fx i tvivl om, hvorvidt dyrene står bundet i en malkestald – på trods af, at stort set alle danske malkekøer går frit omkring i løsdriftsstalde. Den slags ’huller’ i forbrugernes bevidsthed kan filmene forhåbentlig være med til at rette op på,” forklarer Anja Rasmussen, digital kommunikationsmedarbejder for Mejeriforeningen.

”I filmene fremviser fire konventionelle mælkeproducenter deres stalde og fortæller om deres fokus på dyrevelfærd. Der er tale løsdriftsstalde, og på filmene kan man blandt andet se, hvordan køerne ligger på madrasser, går frit omkring i staldene, kan få massage af kobørster, og har adgang til frisk vand og foder døgnet rundt. Den slags fører både til sunde køer og en høj mælkeydelse, hvilket landmændene i sagens natur går op i,” siger Anja Rasmussen.

Et, to eller tre hjerter

Også i dagligvarehandlen er der fokus på dyrevelfærd. Et eksempel derpå er Fødevarestyrelsens såkaldte Hjertemærke, der med rangordningen et, to eller tre hjerter gør det lettere for forbrugerne at vælge fødevarer med garanti for ekstra høj dyrevelfærd. Det grønne hjertemærke blev indført for mejeriprodukter 1. januar 2020 og er siden blevet føjet til stadig flere typer af mælk, smør og yoghurt.

Senest er mælken Arla24 blevet mærket med to hjerter. At det konventionelle produkt har opnået denne kategorisering – som er på linje med økologiske mejeriprodukter – skyldes, at Arla24 er fremstillet af mælk fra køer, der kommer på græs i sommerhalvåret og er sammen med deres kalv mindst 12 timer efter kælvningen.

Et vigtigt løft

Randi Wahlsten, Senior Marketing Director i Arla Danmark, glæder sig over Arla24’s nye status og ser generelt hjerteordningen som et løft til mælk og andre mejeriprodukter. Det er vigtigt i en tid, hvor især de unge danskere køber mindre mælk end tidligere.

”Niveauet af dyrevelfærd er med til at afgøre, hvilken mælk man vælger i supermarkedet – og om man overhovedet vælger mælk. Derfor er Hjertemærket fra Fødevarestyrelsen et værdifuldt symbol, der giver Arla og de øvrige danske mejerier mulighed for at vise, at dyrevelfærd er en naturlig del af vores landmænds daglige arbejde med køerne,” siger Randi Wahlsten.

Andre dyrevelfærdsmærker

Ud over Fødevarestyrelsens nye Hjertemærke findes der et par andre mærker, som fortæller om dyrevelfærden bag produktionen af mælk og andre fødevarer. Detailkæden COOP har et mærke, som blandt andet optræder på produkter fra Thise Mejeri, mens mejeriselskabet Naturmælk benytter et mærke fra Dyrenes Beskyttelse.

Levende billeder fra staldene

De omtalte videoer om dyrevelfærd i fire konventionelle malkestalde bliver løbende lagt på mælken.dk’s Facebookside
Dertil kan man se alle videoer i fuld længde på mejeri.dks youtube-kanal:
Livet som landmand med køer
Koens liv i en løsdritsstald
Koens sundhed
Kobørster holder koens pels ren og pæn

Vil du vide mere?