Them Mejeri mister 35 pct. af mælken

Seks andelshavere med tilsammen 25 mio. kg mælk forlader mejeriet efter utilfredshed med mælkeprisen.

Mejeri
Mælkeproducenter
Them Mejeri skal nu ud at finde ca. 15 mio. kg mælk, efter at seks andelshaver med tilsammen 25 mio. kg mælk har forladt selskabet. (arkivfoto
Them Mejeri skal nu ud at finde 15-20 mio. kg mælk, efter at seks andelshaver med tilsammen 25 mio. kg mælk har forladt selskabet. (arkivfoto

Antallet af andelshavere i Them Mejeri bliver i løbet af foråret reduceret fra 21 til 15 mælkeproducenter. Dermed mister mejeriet 25 mio. kg mælk svarende til 35 pct. af den samlede mælkemængde. Det er altså nogle af de største producenter, der forlader mejeriet.

Årsagen til de seks landmænds farvel er bl.a. snart to års problemer med at følge med Arlas mælkepris.

Mens mejeriets andelshaverne løbende har øget deres leverance til mejeriet over de seneste år, har det det været vanskeligt at afsætte de øgede mængder ost, som er Them Mejeris speciale.

Nyt at søge efter mælk 
For at kunne udnytte mejeriets kapacitet, skal Them Mejeri nu ud at finde ca. 15 mio. kg mælk.

"Det er helt nyt for os at skulle søge efter mælk, men det stiller os alt andet lige bedre, end da vi skulle sælge overskudsmælk, som vi ikke kunne køre gennem mejeriet", siger Gert Glob Lassen til LandbrugsAvisen med henvisning til, at mejeriet det sidste halve år har solgt mælk for at kunne overholde aftagerpligten overfor andelshaverne.

Gert Glob Lassen mener, at det med det nye setup bliver muligt at løfte mejeriets resultater, så der igen kan betales bedre end Arla. Der skal ifølge formanden ikke ske justeringer af medarbejderskaren, som tæller ca. 70 personer.

Them Mejeri blev på den seneste generalforsamling omdannet til et A.M.B.A. for at sikre andelshaverne bedre.

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere