Solidt halvårsregnskab og Brexit-uro hos Arla

Den bedste mælkepris i tre år. Succesfuldt spareprogram. To pct. vækst i omsætningen til EUR 5,2 mia. Arla har mange plusser i sit halvårsregnskab, som dog også fortæller om tilbageskridt og usikkerhed om Brexit.

Arla
Branchen
Mejeri
Økonomi
Arla Foods' CEO Peder Tuborgh: ”Vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden.”
Arla Foods' CEO Peder Tuborgh: ”Vores markeder over hele verden har leveret gode resultater, som vi kan bygge videre på i 2019.”

Arla Foods fortsætter sidste års positive takter og fokuserer i resten af 2019 på at nå selskabets ”ambitiøse mål for helåret”.

Sådan lyder det fra koncernens topchef Peder Tuborgh i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af Arlas halvårsregnskab i dag. Her fastslår han, ”at vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden.”

På den baggrund forventer Arla at nå en omsætning for helåret 2019 på mellem EUR 10,2 og 10,6 milliarder.

”Nettoresultatandelen for 2019 forventes at være inden for intervallet 2,8-3,2 pct. af omsætningen. Et potentielt ’no deal-Brexit’ kan dog påvirke disse forventninger negativt," fortælles det i pressemeddelelsen.

”Usædvanlig stabil” mælkepris
Her melder Peder Tuborgh om to pct. vækst i omsætningen til EUR 5,2 mia. og en ”usædvanlig stabil” mælkepris til andelshaverne. Med en mælkeindtjening på 2,69 kr./kg er der tale om det bedste tal i tre år.

Endvidere har Arlas spareprogram Calcium på et halvt år givet besparelser på EUR 97 mio.; tæt på det forventede tal for hele 2019. Også andelsselskabet salg uden for Europa er vokset hurtigere end antaget i årets første seks måneder og udgør med 20 pct. af omsætningen allerede nu målet for hele året.

Castello-salg skranter
Til gengæld faldt det europæiske salg med 1,5 pct. til EUR 3.149 mio. i perioden januar til juni. Primært pga. et farvel til tabsgivende private label-kontrakter og et fald i den svenske krones værdi.

Mens andre mærker såsom Arla, Lurpak og Starbucks er i fremgang, må Arla desuden notere en nedgang på 4,1 pct. i salget af fløde- og skimmeloste under det vigtige varemærke Castello.

"Den negative udvikling skyldes primært stigende konkurrence i hele Europa og på udvalgte internationale markeder", lyder det i pressemeddelelsen, som kan læses her i sin helhed.

Nu skal pastaen og pølseretten løftes med en dosis mælk

Fire nye opskrifter på retter med mælk som en vigtig ingrediens er Mejeriforeningens bidrag til FN’s World Milk Day mandag den 1. juni. Bag opskrifterne står en populær madblogger med 30.000 Instagram-følgere.

Læs mere

Mejeriforeningen afholdt generalforsamling på nettet

Mejeribrugets klimaindsats, EU-budget og Brexit var blandt emnerne, da Mejeriforeningen torsdag afholdt generalforsamling. På grund af Coronakrisen blev arrangementet afviklet som et videomøde.

Læs mere

Årets mejeriarrangement i Herning aflyses

Dette års udgave af International Food Contest (IFC) i MCH Herning Messecenter aflyses på grund af risikoen for spredning af Covid19. ”Vi foretrækker at være på den sikre side, og ser frem til at komme stærkt igen i 2021. Better safe than sorry,” lyder det fra udstillingens formand Søren Jensen.

Læs mere