Solidt halvårsregnskab og Brexit-uro hos Arla

Den bedste mælkepris i tre år. Succesfuldt spareprogram. To pct. vækst i omsætningen til EUR 5,2 mia. Arla har mange plusser i sit halvårsregnskab, som dog også fortæller om tilbageskridt og usikkerhed om Brexit.

Arla
Branchen
Mejeri
Økonomi
Arla Foods' CEO Peder Tuborgh: ”Vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden.”
Arla Foods' CEO Peder Tuborgh: ”Vores markeder over hele verden har leveret gode resultater, som vi kan bygge videre på i 2019.”

Arla Foods fortsætter sidste års positive takter og fokuserer i resten af 2019 på at nå selskabets ”ambitiøse mål for helåret”.

Sådan lyder det fra koncernens topchef Peder Tuborgh i en pressemeddelelse i forbindelse med offentliggørelsen af Arlas halvårsregnskab i dag. Her fastslår han, ”at vi har styrket vores konkurrenceevne og forbedret lønsomheden.”

På den baggrund forventer Arla at nå en omsætning for helåret 2019 på mellem EUR 10,2 og 10,6 milliarder.

”Nettoresultatandelen for 2019 forventes at være inden for intervallet 2,8-3,2 pct. af omsætningen. Et potentielt ’no deal-Brexit’ kan dog påvirke disse forventninger negativt," fortælles det i pressemeddelelsen.

”Usædvanlig stabil” mælkepris
Her melder Peder Tuborgh om to pct. vækst i omsætningen til EUR 5,2 mia. og en ”usædvanlig stabil” mælkepris til andelshaverne. Med en mælkeindtjening på 2,69 kr./kg er der tale om det bedste tal i tre år.

Endvidere har Arlas spareprogram Calcium på et halvt år givet besparelser på EUR 97 mio.; tæt på det forventede tal for hele 2019. Også andelsselskabet salg uden for Europa er vokset hurtigere end antaget i årets første seks måneder og udgør med 20 pct. af omsætningen allerede nu målet for hele året.

Castello-salg skranter
Til gengæld faldt det europæiske salg med 1,5 pct. til EUR 3.149 mio. i perioden januar til juni. Primært pga. et farvel til tabsgivende private label-kontrakter og et fald i den svenske krones værdi.

Mens andre mærker såsom Arla, Lurpak og Starbucks er i fremgang, må Arla desuden notere en nedgang på 4,1 pct. i salget af fløde- og skimmeloste under det vigtige varemærke Castello.

"Den negative udvikling skyldes primært stigende konkurrence i hele Europa og på udvalgte internationale markeder", lyder det i pressemeddelelsen, som kan læses her i sin helhed.

Nærkontakt med landbruget

1.500 børn og voksne blev klogere på mælkeproduktion til Åbent Landbrug på gården St. Hessel i går søndag.

Læs mere

Den fynske rygeost fejres i dag

Madfestivalen SPIS! Odense markerer ’Rygeostens Dag’ med musik, smagsprøver og workshops i den fynske hovedstad.

Læs mere

Åbent Landbrug sætter klimaet i højsædet

Landmænd på 62 gårde, heraf 31 mælkeproducenter, fortæller om deres arbejde med at mindske klimaaftrykket til Åbent Landbrug søndag den 15. september kl. 10-16.

Læs mere