Pris til Thise for bæredygtighed

Thise er kåret som det mest bæredygtige varemærke indenfor føde- og drikkevarer.

Bæredygtighed
Mejeri
Økologi
Priser
”På Thise Mejeri er vi både benovede og beærede over den store udmærkelse. For selv om man på mange områder kan sætte lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, så føler vi fortsat, at vi er langt fra målet om den fuldkomne bæredygtighed,” siger mejeriets adm. direktør Poul Pedersen i en kommentar til kåringen. (Foto: Flemming Jeppesen/Fokus)
”På Thise Mejeri er vi både benovede og beærede over den store udmærkelse. For selv om man på mange områder kan sætte lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, så føler vi fortsat, at vi er langt fra målet om den fuldkomne bæredygtighed,” siger mejeriets adm. direktør Poul Pedersen i en kommentar til kåringen. (Foto: Flemming Jeppesen/Fokus)

Et bredt udsnit af danske forbrugere har kåret Thise Mejeri som det mest bæredygtige varemærke inden for føde- og drikkevarer i Danmark i 2019.

Det er analysevirksomheden ’SB INSIGHT’, der har fået 40.000 respondenter til at vurdere 900 varemærker fra de nordiske lande.

”På Thise Mejeri er vi både benovede og beærede over den store udmærkelse,” udtaler adm. direktør Poul Pedersen og fortsætter:

”For selv om man på mange områder kan sætte lighedstegn mellem økologi og bæredygtighed, så føler vi fortsat, at vi er langt fra målet om den fuldkomne bæredygtighed. Det mål når vi formentlig aldrig. Til gengæld arbejder vi dedikeret på at forbedre indsatsen i hele fødekæden fra jord til bord.”

Blandt de områder, mejeriet i øjeblikket arbejder med, nævner Poul Pedersen: at udvikle nye fødevarekoncepter bl.a. græsmælk, at reducere energi- og vandforbruget på mejeriet, at formulere nye standarder for klimahandlingsplanerne hos mejeriets andelshavere og at finde mere bæredygtige emballagetyper

”Ridderslaget fra de danske forbrugere glæder os meget, men det forpligter os mindst lige så meget. Vi vil derfor arbejde målrettet for at leve op til den tillid, som danske forbrugere har vist os med denne kåring,” slutter Poul Pedersen.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere