Mindre mælk sikrer Them Mejeris fremtidsplaner

I løbet af 2019 skal Them Mejeri hente mindre mælk hos færre andelshavere – det vil ifølge mejeriets direktør give langt større fleksibilitet og gøre det muligt at drive mejeriet mere markedsorienteret.

Mejeri
Produktion
Ost
Them Mejeris fremtidsplaner indebærer blandt andet, at der skal køres flere specialoste fra mejeriet ud til både foodservice og detailhandlen.
Them Mejeris fremtidsplaner indebærer blandt andet, at der skal køres flere specialoste fra mejeriet ud til både foodservice og detailhandlen.

”Det er et helt bevidst valg, at vores faste mælkemængde fremover skal være mindre. På den måde skaber vi grundlag for en spændende fremtid for mejeriet, hvor det bliver efterspørgslen i markedet, der er afgørende for vores produktion, i stedet for at vi konstant skal afsætte en stor produktion.”

Sådan forklarer direktør for Them Mejeri, Torben Aarris, visionen for mejeriets fremtid. Han understreger, at planerne har været undervejs et stykke tid, og at reduktionen i antallet af mejeriets andelshavere sker i god ro og orden.

”Bestyrelsen indledte i begyndelsen af året forhandlinger med nogle af andelshaverne, som ønskede at forlade mejeriet. Forhandlingerne er nu faldet på plads, og det er lykkedes at hjælpe disse mælkeproducenter videre.”

35 pct. mindre mælk
Torben Aarris oplyser, at mejeriets mælkemængde bliver reduceret med 35 pct.

”Vi havde forventet at skulle indveje 70 mio. kg mælk i år, men nu siger vi farvel til seks andelshavere med tilsammen 25 mio. kg mælk. Der er aftalt en glidende overgang, så den sidste af de seks andelshavere stopper til sommer – det giver os mulighed for at tilpasse driften på mejeriet undervejs.”

Fremover skal mejeriet ud at købe ca. 15 mio. kg mælk, og der ligger allerede nu en plan for, hvordan mælken skal indkøbes.

”Det giver os langt større fleksibilitet og flere håndtag vi kan skrue på – fx hvis der sker en opbremsning i efterspørgslen, som vi så det under sidste års varme sommer. Dermed bliver driften på mejeriet også meget mere rolig, og – som sagt – mere markedsorienteret.”

Specialoste opprioriteres
Torben Aarris er yderst tilfreds med, at ejerkredsen ønsker bevare det lokale islæt og nu vil videreudvikle virksomheden. På mejeriet investeres der i øjeblikket i både optimering af driften og produktionen af specialoste.

”Selv om Them Mejeri er mest kendt i detailhandlen for de klassiske Danbooste som Guld Them og Fætter Kras, så er specialoste en vigtig prioritet for mejeriet fremover. Vi vil gerne have vores porteføjle af både økologiske og konventionelle specialoste bredere ud til både foodservice og detailhandlen,” siger Torben Aarris.

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere