Julen er planlægning, planlægning, planlægning …

Julemåneden kræver et ekstra stort planlægningsarbejde på både mejerier og i detailhandlen for at sikre danskerne fløde til risalamanden og smør til både rugbrødet og vaniljekransene.

Marked
Detailhandel
Den 21. december bliver der produceret ca. 320.000 kartoner piskefløde alene på Arla Foods Hobro Mejericenter. (Foto: Per Borring)
Den 21. december bliver der produceret ca. 320.000 kartoner piskefløde alene på Arla Foods Hobro Mejericenter. Foto: Per Borring

”For mejerierne og medarbejderne er julen altid noget af en udfordring – men på den gode måde.”

Sådan beskriver mejeridirektør på Arla Foods Holstebro Mejeri Jørgen Greve perioden op mod jul, hvor danskernes forbrug af smør og fløde nærmest eksploderer. På mejeriet i Holstebro, der som det eneste Arla-mejeri producerer Lurpak og Kærgården, har kapaciteten været udnyttet til det yderste siden slutningen af november, men det får en brat ende i dagene op til jul. Her bliver store mængder fløde omdirigeret fra smørproduktionen til konsummejerierne, hvor den bliver tappet på de røde kartoner med piskefløde.

”Fløden skal slå til, og det kræver et stort planlægningsarbejde både at få fløden fordelt mellem mejerierne og at få produkterne ud til de rigtige steder på de rigtige tidspunkter,” siger Jørgen Greve.

Fløde giver sved på panden
Julen sætter også detailhandlen på en af årets store planlægningsopgaver, og ifølge analysechef i Coop, Lars Aarup, er lige netop fløden det produkt, der kan give detailhandlen mest sved på panden.

”Der, hvor vi virkelig bliver prøvet, er, når vi skal bestille fløde op mod jul. Butikkerne er under et stort pres for at ramme den helt rigtige mængde, så de hverken har for lidt eller for meget. I modsætning til fx smør, som der også sælges rigtig meget af i december, har fløde jo en meget begrænset holdbarhed, så hvis butikken har bestilt for meget, er der helt sikkert billig fløde til salg tredje juledag,” fortæller Lars Aarup.

Over en halv liter fløde pr. dansker At julen uden sammenligning er den tid på året, hvor danskerne indtager mest piskefløde, er ikke nogen hemmelighed. Alligevel kan mængderne godt virke overvældende. Fx producerer Arla Foods Hobro Mejericenter, der leverer til den nordlige halvdel af Jylland (inkl. Aarhus), over 200.000 kvart- og halvliters kartoner piskefløde i døgnet op mod jul, og den 21. december topper produktionen med 320.000 kartoner.

Faktisk sælges 10 pct. af hele årets piskeflødeproduktion i ugen op til jul, og en undersøgelse fra Arla viser, at der de seneste tre år i gennemsnit er blevet puttet 6,4 millioner kartoner halvliters fløde i indkøbskurven i julemåneden. Det er mere end en halv liter til hver dansker – inklusive de nyfødte.

Brat fald
I januar sparer danskerne til gengæld på de fede produkter. Det fremgår bl.a. af en analyse, som Coop lavede i 2016, af, hvad forbrugerne køber i henholdsvis december og januar. Ikke overraskende faldt salget af piskefløde i januar med 40 pct. i forhold til december, ostesalget faldt med 32 pct., men til gengæld steg salget af den fedtfattige skyr med 73 pct.

Det mærkes også naturligvis også tydeligt på mejerierne. Fx falder produktionen på Hobro Mejericenter til mellem 5.000 og 10.000 kartoner piskefløde i døgnet resten af året.

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere