Dessert rimer på mælk

I en række nye film hylder Mejeriforeningen de klassiske mælkedesserter, som er i fare for at gå i glemmebogen.

Smag
Tilberedning

’Mælkens desserthelte’ er titlen på foreløbig fire webfilm, som nok skal få gang i mundvandet hos danskere med en sød tand. Det er Mejeriforeningen, der i samarbejde med ’buddingedronningen’ Marie Holm står bag filmene, som hylder forskellige mælkebaserede desserter – både danske klassikere og en nok knap så kendt arabisk mælkedessert.

”Med filmene ønsker vi både at inspirere og fortælle historien om de klassiske, mælkebaserede desserter fra det danske køkken, som er ved at blive glemt, blandt andet fordi de unge Ikke laver så meget mad,” fortæller marketingchef i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen.

Rundt i dessertlandet
I filmene kommer Marie Holm, som bl.a. har været dommer i TV2 Fri-udsendelserne ’Sukkerchok’ sammen med Morten Heiberg, rundt i landet, hvor hun laver forskellige mælkedesserter sammen med andre dessertglade mennesker. Fra i dag kan man på både mejeri.dk og Facebooksiden ’mælk er for livet’ se den første af de fire film, hvor Marie Holm besøger Naturmælk og sammen med mejeriets salgs- og marketingchef Nelly Frees Riggelsen laver koldskål.

Se opskriften på koldskålen og de øvrige desserter her

I løbet af de kommende uger bliver de øvrige film lagt ud. Her kan man møde Marie Holm hjemme i hendes eget køkken, hvor hun laver en saltkaramelbudding; på Aabybro Mejeri hvor hun sammen med mejeriejer N.H. Lindhardt laver ’mors dessert’ (Lindhardts mors isdessert) og endelig på Nørrebro i indvandrerkvindekøkkenet ’Send flere krydderier’, hvor hun sammen med Ghada Baba Nasser og Fadimo Ismail Nur laver den arabiske mælkedessert muhallebi, der minder om panna cotta.

Umuligt at undvære mejeriprodukter
Marie Holm har i flere år kæmpet for at få især buddingen tilbage på danskernes desserttallerken, bl.a. har hun udgivet to bøger med opskrifter på buddinger og andre ’dirrende desserter’.

”Jeg synes, det er trist, at danskerne spiser og interesserer sig mindre og mindre for desserter. Med filmene vil jeg derfor gerne være med til at slå et slag for de gode, danske desserter, som er i fare for at gå i glemmebogen, og også for nye – og ny-danske – desserter, som har potentiale til at blive klassikere.”

Marie Holm understreger, at det er mejeriprodukter, der udgør basen for rigtig mange danske desserter.

”Desserthistorien er sideløbende med mejerihistorien, og de mejeriprodukter, man har haft ved hånden, har dannet grundlag for klassikere som fløderand, koldskål og ymerfromage. Når man arbejder med det søde køkken, kan man simpelthen ikke undvære mejeriprodukter.”

Flere film på vej
Lars Witt Jensen forklarer, at målgruppen for filmene er meget bred:

”Filmene henvender sig til alle madinteresserede og ikke mindst unge forbrugere, som gerne vil have hjælp til at lave en dessert, de måske har smagt hos deres bedstemor.”

Ifølge Lars Witt er opskrifterne forholdsvis lette, ligesom resultaterne – selvfølgelig – er velsmagende, for god smag er afgørende for forbrugerne.

”Alle undersøgelser viser, at smag altid kommer ind på en førsteplads, når danskerne bliver spurgt, hvad de lægger mest vægt på i forhold til mad."

Lars Witt lover i øvrigt, at der er yderligere fire mælkedessertfilm på vej senere på året, og det er ikke nogen hemmelighed, at risalamande har hovedrollen i en af dem.

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere