20. februar 2019

Arla udbetaler 2 mia. kr. til sine andelshavere

Arla Foods har netop offentliggjort sit årsregnskab for 2018, der bl.a. viser en stigning i omsætningen.

En historisk stærk finansiel balance gør, at Arla Foods’ bestyrelse fastholder sit forslag om at udbetale hele nettoresultatet for 2018 på EUR 290 mio. til sine andelshavere. Det fremgår af selskabets netop offentliggjorte regnskab for 2018.

Efter et vanskeligt første kvartal kom Arla ud af 2018 med en omsætning på EUR 10,4 mia. mod EUR 10,3 mia. i 2017 og EUR 9,6 mia. EUR i 2016. Stigningen er primært drevet af en stærk vækst i salget af brandede produkter.

Andelen af Arlas salg, som blev solgt under varemærker, voksede til 45,2 procent og overgik dermed det langsigtede mål på 45 procent i koncernens Good Growth 2020-strategi. Derudover gav selskabets transformations- og effektiviseringsprogram Calcium omkostningsbesparelser på EUR 114 mio. mod et oprindeligt mål for året på EUR 30 mio.

Hele overskuddet udbetales

De negative konsekvenser af sommerens tørke i Europa blev som ventet synlige ved udgangen af 2018, hvor den forventede vækst i mælkeindvejningen stagnerede, og Arlas andelshavere oplevede stigende foderpriser. Arlas historisk stærke finansielle balance i 2018 gjorde det muligt for bestyrelsen at foreslå en ekstraordinær engangsudbetaling af hele årets nettoresultat på 290 millioner EUR til andelshaverne.

Overskuddet vil blive udbetalt med et gennemsnit på 2,3 EUR-cent (17,1 øre) per kilo mælk, den enkelte andelshaver har leveret til selskabet i 2018.

Arla-indtjeningen, som måler den værdi, Arla skaber per kilo ejermælk, fortsatte med at stige året igennem efter et presset første kvartal og sluttede på 36,4 c/kg som gennemsnit for hele 2018.

International vækst

Med en samlet omsætning på EUR 6.507 mio., svarende til 62 procent af omsætningen for hele koncernen, overgik Arlas kerne-brands forventningerne i Europa.

Selvom omsætningen på Arlas internationale vækstmarkeder uden for Europa var negativt påvirket af valutakurser, leverede Arlas overordnede internationale forretning en volumendrevet omsætningsvækst for brandede produkter på 4,6 procent og en samlet omsætning på EUR 1.576 mio.

"Vi opererer på et globalt marked med hurtigt skiftende forbrugertrends, politisk usikkerhed og volatilitet. Ikke desto mindre har vores markeder over hele verden leveret gode resultater, som vi kan bygge videre på i 2019," siger Arla Foods' CEO Peder Tuborgh.

I 2019 forventer Arla koncernen at nå en omsætning på 10,2-10,6 milliarder EUR.

Læs hele pressemeddelelsen her

Vil du vide mere?