Arla har solgt sit sidste ’alpemejeri’

Syv år efter opkøbet af Allgäuland har Arla Foods netop solgt det sidste af de tre alpemejerier.

Arla
Ost
Med salget af mejeriet Bad Wörishofen er det slut med alpeoste fra Arla.
Med salget af mejeriet Bad Wörishofen er det slut med alpeoste fra Arla.

Arla har nu solgt det sidste af en række alpemejerier i det sydlige Tyskland, som selskabet købte i 2011 under navnet Allgäuland. Det fremgår af en pressemeddelelse fra det tyske Arla.

Mejeriet Bad Wörishofen var det største af de tre sydtyske mejerier med en årlig produktionskapacitet på 14.000 tons ost og en indvejning på omkring 180 mio. kg mælk. Der produceres forskellige typer af emmentaler og mozzarella. Køber af mejeriet er den belgiske virksomhed Vache Bleue. Ud over mejeriet omfatter salget også distributionsselskabet Martin Sengele Produits Laitiers, der sorterer og pakker oste til distribution i Frankrig.

’Med Vache Bleue er det lykkedes Arla Foods at finde en køber, der vil fortsætte arbejdet i Bad Wörishofen i sin nuværende form. Alle 73 medarbejdere fra produktion og administration vil fortsætte deres ansættelse på de hidtidige betingelser’, lyder det i pressemeddelelsen.

I forbindelse med salget af de to øvrige mejerier sidste år forklarede Arla, at selv om efterspørgslen efter specialoste er steget, foretrækker forbrugerne i stigende grad de kendte, stærke brands. Det var baggrunden for, at Arla valgte at sætte mejerierne til salg.

Parterne ønsker ikke at offentliggøre prisen for handlen.

Endnu en britisk mavepuster til mejerierne

Efter tirsdagens nej til May’s Brexit-aftale lever Danmarks 3,7 mia. kr. store mejerieksport til Storbritannien fortsat en usikker tilværelse.

Læs mere

Mejeriernes egne butikker giver uvurderlig forbrugerkontakt

22 af landets mejerier har deres egne udsalgssteder. Og det er et hit både hos kunderne og på mejerierne, som kan teste nye produkter henover disken. Nyeste skud på stammen er Mammen Mejeriernes ’Ost & Deli’, som fik en ’forrygende start’ i julemåneden.

Læs mere

Hold mælken og hovedet koldt

KRYSTALKUGLEN Frygt ikke for veganerbølgen, men kig selskaberne bag plantebaserede produkter i kortene og følg stoppet for aflivning af tyrekalve op med flere håndgribelige tiltag inden for dyrevelfærd og klima. Det er nogle af rådene til mejeribranchen fra to fremtidsforskere.

Læs mere