11. september 2018

Ostenørder på slap line

Naturmælks mejerichef Leif Friis Jørgensen og tv-værten Timm Vladimir optrådte i oste-talkshow på årets Food Festival.

”Når man først er kommet i gang med at lave sin egen ost, så går der ikke længe, før man begynder at købe forme, måske et osteskab og nogle de andre lækre ostegadgets, der findes – og pludselig skal man til at overveje, om man er nødt til at sælge bilen...”

Timm Vladimir (skuespiller, tv-vært, madiværksætter m.m.) får latteren til at runge blandt de knap hundrede mennesker, der lørdag eftermiddag har samlet sig i teltet ’Kokkescenen’. Vi er på Food Festival i Tangkrogen i Aarhus og på et podie i det store, hvide telt står Timm Vladimir sammen med Naturmælks mejerichef Leif Friis Jørgensen og snakker om ost under overskriften ’Mød morgendagens osteopfindere’. Sceancen styres af madkommunikator Marie Sainabou Jeng fra Mejeriforeningens kampagne Ost & ko og bliver vist ’live’ på en storskærm bag de optrædende.

Undervejs rører Timm Vladimir i en stor gryde med sødmælk, som han afslutningsvis vil forvandle til ostemasse. Han er – som det også burde fremgå af det indledende citat – tydeligvis grebet af ostehåndværket.

”Ens egne oste bliver næsten som et lille barn for én. Man går og pusler om den, vender den hver dag og viser stolt det færdige resultat frem på Instagram,” siger han og fortæller, at arbejdet med de hjemmegjorte oste har medført en øget interesse for at smage på alle mulige slags ost.

Smagsprøver undervejs

At smage på ost er netop et af elementerne i dagens arrangement. Mejerichefen og tv-værten har udvalgt fire forskellige oste, som publikum inviteres til at smage på, mens snakken går. Blandt andet Naturmælks Høost, som Leif Friis Jørgensen giver et par ord med på vejen.

”Høosten er en af vores små kronjuveler. Udviklingen af den startede med, at nogle af vores landmænd i 2005 var en tur i Schweitz, hvor de stiftede bekendtskab med hømælk. Da de kom hjem, spurgte de, om vi ikke kunne lave noget på den slags mælk. Det prøvede vi så og valgte en sydlandsk, hård ostetype,” fortæller han og forklarer, at osten modner ”så smagen ikke er stærk, men at osten derimod er stærkt smagende”.

Det fører samtalen ind på modningsprocesser og hvordan mælk er et ’fantastisk medie’, der forandrer sig alt efter hvilke bakterier, den kommer i berøring med – og at mulighederne for at udvikle oste nærmest er uendelige. De henter begge stor inspiration i at smage på mange forskellige slags oste, og opfordrer samtidig publikum til at kaste sig ud i osteproduktion derhjemme.

Marie Jeng spørger, om de to herrer har nogle tips til, hvordan man kan lære folk at spise ost.

”Det handler om at sammensætte et spændende ostebord, og så starte med de helt milde oste,” svarer Leif Friis Jørgensen. Timm Vladimir er enig. ”Hvis du starter med de milde, kan du i løbet af aftenen godt lokke folk til at spise noget, der lugter af sure sokker,” siger han.

Kort efter er han klar til at demonstrere, hvordan man laver en ost, der helt sikkert er i den milde ende af smagsskalaen. Han hælder et skvæt eddikesyre i den opvarmede mælk og løfter få minutter senere en si med hvid ostemasse op foran kamera og publikum. Til sidst fordeler han den friske ost i små skåle, som serveres fra scenen.

Masser af ost i boderne

Traditionen tro er der også i år adskillige mejerier med på Food Festival. Them Andelsmejeri uddelte smagsprøver på og solgte deres velkendte sortiment af gule oste, mens Mammen Mejerierne i år havde valgt salget fra og i stedet koncentrerede sig om at uddele smagsprøver og give inspiration til anvendelsen af blandt andet hytteost.

Arla havde stande med brands som Riberhus, Castello og Unika.
Smagsprøverne på Unika-ostene trak sædvanen tro en lang kø af interesserede. Ud over ostene, havde Unika-standen i år fokus på den ustandardiserede ’årstidmælk’, som blandt andet anvendes i en sødmælk, en kefir og en såkaldt ’Årtidsost’ (udviklet i samarbejde med kokken Kenneth Toft-Hansen).

Som noget helt nyt havde Arla i år koblet børnefamiliearrangementet Arla Food Fest på festivalen i Tangkrogen. Arrangementet, som med stor succes har kørt i nogle år i København, var med andre ord for første gang nogensinde i Aarhus. På trods af et noget skiftende vejr med regnbyger var der stor tilstrømning til de mange aktiviteter på området. Nogenlunde samme publikumsantal som til Food Festen i hovedstaden, lyder en foreløbig melding fra arrangørerne.

Vil du vide mere?