Osten druknede i whisky

Whiskyosten Drunken Dog pirrede de 300 deltageres smagsløg på kredsudstillingen 8. maj hos Stauning Whisky ved Skjern.

Branchen
Events
Organisationer
Produkter
Deltagerne i kredsudstillingen hos Stauning Whisky ved Skjern erfarede, at ost og whisky er en god kombination. Foto: Lars Winther
Deltagerne i kredsudstillingen hos Stauning Whisky ved Skjern erfarede, at ost og whisky er en god kombination. Foto: Lars Winther

Årets anden kredsudstilling onsdag den 8. maj blev en fugtig omgang. I hvert fald var der ekstra stor interesse hos de cirka 300 deltagere for at smage på Drunken Dog, en Arla Unika-blåskimmelost med whisky fra Stauning Whisky, ifølge udstillingens formand Jens Aage Larsen.

”Whiskyen giver en sødme, som passer fornemt til en danablus skarphed. Det giver en karakteristisk smag og gør Drunken Dog til en god kombination af to råvarer af høj kvalitet. Det er spændende med den form for nytænkning, som vi også kender fra fx høost og ost lagret i korn,” forklarer Jens Aage Larsen.

Inspiration til at tænke i andre baner fik kredsudstillingens deltagere også under rundvisningen på Stauning Whiskys destilleri i nærheden af Skjern.

”Mejerifolk har godt af at se nogle andre præmisser og noget andet udstyr, end det de plejer at arbejde med. Det giver input, man kan bruge sin hverdag, og bryder vanetænkningen,” konstaterer Jens Aage Larsen.

Som et andet plus ved kredsudstillingen fremhæver han mødet mellem en broget flok bestående af alt fra mejerielever til direktører.

”Det udbygger og styrker folks netværk på tværs af branchen,” fastslår Jens Aage Larsen.

Kredsudstillingens vindere
Der var ærespræmier til følgende produkter:

Konsummælksprodukter: Koldskål 2% Økologisk 1000 ml fra Øllingegaard Mejeri.

Ost: Svensø 45+ 150 g Skiver fra Taulov Mejeri.

Smør & blandingsprodukter: Smør Lurpak UK 500 g saltet fra Holstebro Mejeri. 

Næste kredsudstilling afholdes onsdag den 5. februar 2020 i forbindelse med Mejeribrugets Dag i Odense.

Mælk får selskab af planter på mejerierne

Arla Foods melder nu klart ud, at selskabet vil producere plantebaserede fødevarer, og både Thise og Naturmælk erklærer sig indstillet på at følge trop.

Læs mere

Masser af ost på sensommerens madfestivaler

Klassisk ostefondue i ny udgave, eksperttips til ostesmagning, gourmetretter med ost og massevis af smagsprøver på oste fra store og små danske mejerier. Der er i den grad ost på menuen, når Ost & ko-kampagnen i den næste måneds tid indtager Copenhagen Cooking, Food Festival i Aarhus og Odense.

Læs mere

"Jeg elsker både dyr og klistermærker"

En seksårig pige tog straks Skolemælks nye kampagne med dyreklistermærker til sig, da den – anført af biolog Anders Kofoed – blev lanceret i Aalborg Zoo onsdag.

Læs mere