03. oktober 2018

Noget af det bedste i verden er… ost fra Danmark

Ny L&F-kampagne viser udlandets begejstring for ost og andre fødevarer fra Danmark.

Amerikanske Nancy Lamazou er glad for dansk ost. Gennem de seneste 25 år har hun og hendes mand solgt massevis af havarti og Danablu fra deres lille butik, Lamazou Cheese på Manhattan i New York. I øjeblikket kan hun opleves i en lille reklamefilm, hvori hun afleverer følgende replik henover ostedisken:

”Vi startede med at sælge de danske oste fra første dag. Hold fast i kvalitet, og du vil få succes. Folk kommer tilbage, når noget er godt.”

Filmen er et bærende element i Landbrug & Fødevarers nye omdømmekampagne, som i de næste par uger rulles ud på tv, sociale medier og plakater på bus- og togstationer landet over. Under overskriften ’Noget af det bedste i verden …’ fortæller fagfolk fra Japan, Italien og USA med egne ord om deres begejstring for forskellige fødevarer fra Danmark – i dette tilfælde grisekød, salat og ost.

Tanken bag filmen er, at man ved at vise i hvor høj grad udlændinge sætter pris på produkter fra Danmark, kan få danskerne til at føle stolthed over vores landbrugs- og fødevareproduktion.

Danske mejeriprodukter er velansete

”En fin pointe,” lyder det fra Mejeriforeningens direktør Jørgen Hald Christensen, som synes, at det er oplagt at præsentere udlandets syn på danske mejeriprodukter.

”Dansk mejeribrug er om noget et eksporterhverv, men i hverdagen er det sikkert de færreste, der tænker over, hvor velansete vores mejeriprodukter rent faktisk er i det meste af verden. På den måde tror jeg, at filmen og kampagnen kan være en øjenåbner for de fleste. Mange danskere har under udlandsrejser sikkert oplevet en fornemmelse af stolthed, man kan føle, når man ser en pakke LURPAK i supermarkedet eller møder en Mærsk-container på landevejen. Det er lidt den samme følelse, som filmen kan få frem,” siger han.

Et gennemgående element i kampagnen er, at den også præsenterer nogle af de landmænd, som står bag fødevarerne. I filmen kan man således opleve mælkeproducent Henrik Sundgaard fra Ørnhøj, der med en flok malkekøer i baggrunden afleverer denne replik på let underspillet vestjysk: ”Jeg gør bare mit bedste, og så er det da dejligt, hvis der er nogen, der kan lide det ude i verden.”

Kampagnen er startet i denne uge med den første film på tv og sociale medier samt to forskellige plakater på togstationer, busholdepladser og andre steder i bybilledet. Senere bliver der præsenteret flere film på nettet, ligesom kampagnen løbende justeres med flere produkter og primærproducenter.

Læs mere

kampagnen her

Se filmene

Noget af det bedste i verden... om dansk svinekød, salat og ost i udlandet (40 sek.)
Portræt af ægteparret Laramazou og deres ostebutik i New York (1 min. 40 sek.)

Vil du vide mere?