Mere øko-mælk i Europa skærper konkurrencen

Produktionen af øko-mælk steg i 2017 markant i de fem største producentlande i Europa – ikke mindst i Tyskland, som er det største eksportmarked for danske, økologiske produkter.

Økologi
Eksport
Branchen
En væsentlig del af den ekstra øko-mælk, der i år bliver produceret i Danmark, skal eksporteres, mener Thise Mejeris adm. direktør Poul Pedersen, som her ses (t.v.) på den store økologiske fødevaremesse BioFach i Shanhai i 2015.
En væsentlig del af den ekstra øko-mælk, der i år bliver produceret i Danmark, skal eksporteres, mener Thise Mejeris adm. direktør Poul Pedersen, som her ses (t.v.) på den store økologiske fødevaremesse BioFach i Shanhai i 2015.

Danmark, Sverige, Østrig, Frankrig og Tyskland – de fem største lande, når det gælder produktion af øko-mælk, oplevede alle en markant stigning i den økologiske mælkeproduktion fra 2016 til 2017. Den højeste stigning på 17 pct. fandt sted i Tyskland, som dermed kom op på 930 mio. kg øko-mælk.

I Danmark blev der i 2017 produceret omkring 575 mio. kg øko-mælk – det er ny rekord og en fremgang på 15 pct. i forhold til 2016. Selv om de danske forbrugere putter stadig flere økologiske mejeriprodukter i indkøbsvognen, er der overskud af øko-mælk, og mejerierne er derfor afhængige af at kunne eksportere en del af mælken.

Tyskland er vigtigst
Tyskland aftager mindst halvdelen af den danske eksport af økologiske mejeriprodukter, og er dermed det absolut vigtigste eksportmarked. Derfor kunne væksten i landets egen produktion af økologisk mælk, som i 2018 forventes at fortsætte til op imod 1,1 mia. kg, give anledning til bekymring, Forbruget af økologiske mejeriprodukter vokser dog også – mængden af drikkemælk (friskmælk og UHT mælk) steg i 2017 således med i alt 12,2 pct., og der er fremgang for alle øvrige økologiske mejeriprodukter – især mælkedrikke, ost og smør (kilde: Agrar).

”Den tyske markedsandel for økologisk drikkemælk er kun på 8 pct., så sammenlignet med 30 pct. i Danmark og 20 pct. i Sverige, er der basis for meget mere drikkemælk,” siger chefkonsulent i L&F Ejvind Pedersen. ”Det er også værd at bemærke, at mens forbruget af konventionel drikkemælk falder, så stiger det økologiske forbrug,” tilføjer han.

Ejvind Pedersen er derfor overbevist om, at tyskerne fortsat vil have behov for at importere økologiske mejeriprodukter, men samtidig understreger han vigtigheden af at få mere øko-mælk ud af EU. ”Jo mere vi kan sælge uden for EU, jo bedre, for med de store stigninger i produktionen, vil konkurrencen uden tvivl blive hårdere.”

Mere eksport fra Thise
På Danmarks næststørste økologiske mejeri, Thise Mejeri, er adm. direktør Poul Pedersen spændt på, om udbuddet af økologisk mælk i Europa kan blive for stort i forhold til efterspørgslen. Foreløbig ser han det dog som et godt tegn, at afregningsprisen til de økologiske mælkeproducenter er nogenlunde stabil i både Danmark og Tyskland.

”Det må jo betyde, at der er en rimelig balance mellem udbud og efterspørgsel,” lyder det fra Poul Pedersen.

Thise Mejeri indvejede i 2017 103 mio. kg øko-mælk, og det tal vil i år stige til 108 mio. kg.

”Selv om vi nok kan sælge lidt mere i Danmark, så skal en væsentlig del af den ekstra mælk sælges ud af Danmark, og efterhånden snakker jeg rigtig meget tysk og engelsk i løbet af en dag.”

Thises økologiske eksportandel var på 25 pct. af selskabets økologiske omsætning i 2017, og ifølge Poul Pedersen bliver den helt sikkert højere i år.

”Vi eksporterer mest til de nære markeder, især Tyskland, men Kina er efterhånden også begyndt at vise gode takter, og i år vil det kinesiske marked give et plus på Thises konto. Derudover er vi – efter to års indsats – ved at få hul på det amerikanske marked med nogle af vores oste.”

Arla satser på internationale markeder
Hos verdens største producent af økologiske mejeriprodukter, Arla Foods, konstaterer pressekoordinator Mette Faurholt-Sehested, at det europæiske marked for økologiske mejeriprodukter generelt er i fortsat vækst. Fremover forventer selskabet dog at sælge mere økologisk mælk på internationale markeder – blandt andet i Mellemøsten og Asien, hvor Arla bl.a. eksporterer økologisk modermælkserstatning til Kina.

”Vi har et mål om at være det førende økologiske mejeribrand i Mellemøsten og Nordafrika i 2020, og lanceringen af økologisk mælk i De Forenede Arabiske Emirater sidste år og senest i Saudi-Arabien er et vigtigt skridt på vejen mod det mål,” siger Mette Faurholt-Sehested og fortsætter:

”Internationalt vokser vores økologiske forretning hurtigt, men da der er tale om nye markeder, er det fra et lavt niveau. Vores største økologiske markeder er derfor fortsat de europæiske.”

I Danmark indvejede Arla ca. 370 mio. kg økologisk mælk i 2017.

Michelin-kokke tryller med ost på Bornholm

Ost skal spille hovedrollen i forretten, når fire Michelin-kokke i morgen dyster ved Danmarks største kokkekonkurrence.

Læs mere

Danskernes favorit-ost er laktosefri

Nye undersøgelser slår fast, at Danbo og andre gule skæreoste er laktosefri, og det har mejerierne netop fået lov til at skrive på emballagen.

Læs mere

Meget engageret debat om klima og fødevarer på Folkemødet

Er en plantebaseret kost den mest bæredygtige måde at spise på? Sådan lød et af de spørgsmål, der satte gang i debatten på Mejeriforeningens møde, som paneldeltager Merete Myrup, ernæringschef/mælk i L&F, her refererer fra.

Læs mere