”Mejeriprodukter indeholder mælk – hvor svært kan det være?”

Nye plantedrikke markedsføres som om de var mejeriprodukter. Det skaber forvirring i køledisken, mener man i Mejeriforeningen, der netop har klaget over ’vildledende markedsføring’ af produktet Mandel Caffé Latte.

Mælk
Sundhed
Ernæring
Marked
Detailhandel
”I mælken er proteiner, vitaminer og mineraler sammensat på den mest optimale måde fra naturens side i én enkelt råvare. Derfor kan man godt forstå, at producenter fra andre brancher forsøger at låne lidt af mælkens gode image. Men det giver ikke mening at sidestille mælk og plantedrikke. Det er to vidt forskellige typer fødevarer,” siger ernæringschef/mejeri i L&F, Merete Myrup.
”I mælken er proteiner, vitaminer og mineraler sammensat på den mest optimale måde fra naturens side i én enkelt råvare. Derfor kan man godt forstå, at producenter fra andre brancher forsøger at låne lidt af mælkens gode image. Men det giver ikke mening at sidestille mælk og plantedrikke. Det er to vidt forskellige typer fødevarer,” siger ernæringschef/mejeri i L&F, Merete Myrup.

”Det virker ærlig talt en smule forvirrende, når planteprodukter markedsføres, som om de har noget med mejeriprodukter at gøre. Det har de ikke. Der er en stor forskel, og i virkeligheden er det ganske simpelt: Mejeriprodukter indeholder mælk, det gør planteprodukter ikke – hvor svært kan det være?”

Adm. direktør Poul J. Pedersen fra Thise Mejeri kan ikke lade med være at undre sig over den måde, som producenter af diverse plantedrikke markedsfører deres produkter på. Senest er der blevet lanceret en mandelbaseret Caffé Latte-drik.

”Ikke et ondt ord om produkterne. Jeg synes, at det er fremragende med nytænkning, og alle i fødevarebranchen har gavn af innovation og konkurrence. Men når planteprodukterne skal navngives, er det småt med de gode ideer. Her vælger man i stedet at hapse lidt hist og pist fra mejerihylden, og her synes jeg nok, at producenterne kunne stramme sig lidt an og finde på noget selv. Noget originalt. Jeg tror faktisk godt, at de kan, de virker som nogle kreative folk,” siger Poul J. Pedersen.

Klarhed i køledisken
I Mejeriforeningen nøjes man ikke med at opfordre producenterne af plantedrikke til større opfindsomhed. Her har man i stedet valgt at klage til Fødevarestyrelsen over markedsføringen af Mandel Caffé Latte fra firmaet Naturli’.

”Det kan måske virke en smule drastisk at klage over navngivningen af nogle fødevarer,” medgiver Mejeriforeningens direktør Jørgen Hald Christensen. ”Men der er mening med galskaben. For os handler det om at skabe klarhed i køledisken. Der findes nogle regler for anvendelsen af forskellige betegnelser for fødevarer, som skal sikre fair konkurrence, høj produktkvalitet og at forbrugerne kan se, hvad der er hvad.”
”Det gælder også mejeriprodukter, som skal indeholde mælk fra køer, geder, får eller andre pattedyr for at kunne kalde sig ost, yoghurt, smør, mælk og hvad vi ellers opererer med af navne i vores verden.”
”Caffé Latte betyder kaffe med mælk, og derfor kan man med rette forvente, at der er mælk i produktet. Men da det ikke indeholder blot en enkelt dråbe mælk, er der for os at se tale om vildledende markedsføring.”

En unik fødevare
For mejeribranchen er der mere på spil end produktnavne og regler for god markedsføring. Det drejer sig om selve kernen af den råvare, der i en eller anden form har været en central del af danskernes kost i flere hundrede år. Ernæringschef for mejeriområdet i Landbrug & Fødevarer, Merete Myrup, har i årtier beskæftiget sig med mælkens sundhedsmæssige egenskaber.
”Mælk er en helt unik fødevare, som er skabt til at sikre dyr og menneskers overlevelse,” forklarer hun. ”I mælken er proteiner, vitaminer og mineraler sammensat på den mest optimale måde fra naturens side i én enkelt råvare. Det er faktisk ret enestående, og derfor kan man godt forstå, at producenter fra andre brancher forsøger at låne lidt af mælkens gode image. Men det giver ikke mening at sidestille mælk og plantedrikke. Det er to vidt forskellige typer fødevarer.”

Ligesom direktøren for Thise Mejeri undrer hun sig over den måde, som producenterne markedsfører de nye plantedrikke på.

”På den ene side forsøger de at efterligne mælk og mejeriprodukter i en grad, så det ind imellem kan være svært at kende forskel. På anden side tager de afstand fra de rigtige mejeriprodukter ved at skrive ’Dairy free’ og den slags på emballagen. Det virker besynderligt. Men måske handler det om, at det er nemmere at låne fra mælkens gode image end at opbygge sin helt egen produktkategori.”

Naturli’ vil udmelde produktet
I en artikel i dagbladet Politikens netavis i dag udtaler direktør Henrik Lund fra Naturli’, at firmaet som en reaktion på Mejeriforeningens klagesag vil udmelde det omtalte produkt fra markedet. ”Vi vil på ingen måde forbindes med komælk,” som han udtrykker det. ”Mejeriforeningen har ret i, at vi burde være så skarpt tænkende, at vi kan finde på vores egne navne,” tilføjer han senere i artiklen.

Læs mere:
Dagbladets Politikens artikel om klagesagen

Forskellen på mælk og plantedrikke. Notat fra Fødevarestyrelsen

 

Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Læs mere

Danskerne er klar til klimaindsats ved middagsbordet

68 pct. af danskerne mener, at det det vigtigt at spise bæredygtigt, viser ny undersøgelse fra Mejeriforeningen. Men mange savner viden om, hvordan man gør.

Læs mere

Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018

Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.

Læs mere