Købestærke kinesere vil have dansk økologi

Tre danske mejerier er repræsenteret på den økologiske fødevaremesse BioFach China 2018, og mejeriernes forventninger til det kinesiske øko-marked er i top.

Økologi
Eksport
Branchen
Arlas økologiske mælkepulver, Baby & Me, er boltet fast i supermarkederne i Shanghai for at undgå tyveri. I Kina er økologisk mælkepulver dyrt, og kaldes tit ‘det hvide guld’. Foto: Landbrug & Fødevarer
Arlas økologiske mælkepulver, Baby & Me, er boltet fast i supermarkederne i Shanghai for at undgå tyveri. I Kina er økologisk mælkepulver dyrt, og kaldes tit ‘det hvide guld’. Foto: Landbrug & Fødevarer

Hele 43 pct. af de kinesiske forbrugere foretrækker importerede mejerivarer, viser en ny undersøgelse. Nyheden kommer, netop som Landbrug & Fødevarer deltager på BioFach messen i Shanghai sammen med blandt andre Arla Foods, Thise Mejeri og Them Andelsmejeri med eksport-brandet ’Dairy of 1888’. BioFach China er Kinas største fødevaremesse for økologi.

“Undersøgelsen viser, at der stadig er mange kinesere, der er påvirket af de tidligere fødevareskandaler, der har præget landet. Mistilliden til landets egenproduktion kommer fx danske fødevareproducenter- og virksomheder til gode,” siger Lizzie Andersen, der er chef for promovering i afdelingen for afsætning, ernæring & markedsudvikling hos Landbrug & Fødevarer.

Øget fokus på dansk økologi
Samtidig er en stigende bevidsthed om sundhed og miljøvenlig produktion i den kinesiske middelklasse medvirkende til et øget salg af økologiske varer fra Danmark. Landbrug & Fødevarer forventer derfor, at øko-eksporten til Kina lander på omkring 400 mio. kr. for 2017. Til sammenligning var eksporten af økologiske varer til Kina på 303 mio. kr. i 2016.

Arla, der er verdens største økologiske mejeri, har været til stede på det kinesiske marked i omkring ti år. Frede Juulsen, der er landedirektør for Arla i Kina, siger:

“På markedet for økologisk børneernæring har Arla de seneste to år oplevet en vækst på 50 pct. om året, og Arlas brand ‘Baby & Me’ er nu et top tre brand i Kina. Vi oplever, at kineserne efterspørger naturlige fødevarer, og at de har stor tillid til ‘Baby & Me’, fordi produktet har en høj kvalitet, og fordi fødevaresikkerheden er i top.” Frede Juulsen forventer, at salget af økologisk børneernæring vil fortsætte den gode udvikling.

På samme måde regner Poul Pedersen, adm. direktør for Thise Mejeri, med, at 2018 bliver mejeriets bedste år på det hurtigt voksende, kinesiske marked:

“Vi oplever en stadig stigende efterspørgsel efter vores økologiske mælkepulvere, og vi regner med, at 2018 bliver vores bedste år til dato.”

Svært marked at begå sig på
Thise har haft fokus på det kinesiske marked i fem år. Mejeriet havde til at begynde med fokus på økologisk, langtidsholdbar mælk til detailhandlen.

“Vi lærte dog hurtigt, at det kinesiske marked var et kompetitivt marked, hvor det var svært at etablere sig med vores begrænsede resurser og begrænsede kendskab til markedet. Derfor har vi skiftet fokus til mælkepulver som en ingrediens i den kinesiske fødevareindustri,” siger Poul Pedersen og fortsætter:

“Vi vil bruge Biofach 2018 til endnu en gang at vifte med Thise-fanen i Kina, hvor vi selvfølgelig håber at møde nogle nye, potentielle kunder. Men det vigtigste er faktisk at møde vores eksisterende kunder og udbygge relationerne til dem.”

Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Læs mere

Danskerne er klar til klimaindsats ved middagsbordet

68 pct. af danskerne mener, at det det vigtigt at spise bæredygtigt, viser ny undersøgelse fra Mejeriforeningen. Men mange savner viden om, hvordan man gør.

Læs mere

Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018

Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.

Læs mere