Gårdbesøg er et hit
Ny L&F-kampagne fortæller, at landets skoleklasser er vilde med at besøge et landbrug, og især mælkeproducenterne er populære.
’Noget af det bedste i verden er at få besøg’. Sådan lyder overskriften på en ny kampagne, som Landbrug & Fødevarer står bag. Kampagnen kører i pressen, på de sociale medier samt i form af plakater på rigtig mange af landets togstationer i denne uge, hvor det nye skoleår starter.
Sidste år besøgte over 26.000 børn en af de 338 landmandsværter, hvilket var rekord i skoletjenestens historie, og i kampagnen lyder det videre: ’Vi håber at se mindst lige så mange i år’. Men faktisk er det ikke kun lærerne, den henvender sig til.
”Kampagnen er rettet mod alle danskere,” understreger projektleder for skoletjenesten, Ida Binderup. ”Vores pointe er dels at vise stolthed over de mange besøg, dels at gøre opmærksom på at landbruget er et åbent erhverv, der gerne vil have besøg og gerne vil i dialog med resten af samfundet.”
Geografisk problem
De 338 landmandsværter repræsenterer de fleste grene inden for landbrugserhvervet, men sidste år valgte 2/3 af skoleklasserne at besøge en af de 190 værter med mælkeproduktion.
Skoletjenesten har ikke et egentlig mål for, hvor mange børn man gerne vil have på gårdbesøg – ’jo flere jo bedre’ lyder det fra Ida Binderup, som dog samtidig erkender, at der er et temmelig stort geografisk problem: Der hvor landmændene bor, er der ikke så mange børn, og omvendt.
”Det er jo desværre meget ujævnt fordelt. Af de 338 landmandsværter bor kun en håndfuld omkring København, og de trækker et virkelig stort læs med flere besøg hver uge. Derfor vil vi især gerne have flere værter omkring de store byer, men der er jo bare ikke ret mange landmænd i de områder.”
Populær mælkeproducent
En af de værter, der får flest besøg, er Peter Sivertsen, der driver Mannerup Møllegård ved Lejre på Sjælland. Med en økologisk malkekvægsbesætning og med kun halvandens times bustur fra Rådhuspladsen i København er gården særdeles populær blandt skoleklasser.
”I sidste skoleår havde vi 100 rundvisninger, og i øjeblikket har vi udsolgt indtil uge 47,” fortæller Peter Sivertsen. Han begyndte at vise rundt på gården for mere end 30 år siden, mens hans far drev den, og han er stadig glad for at få besøg.
”Man skal selv have lyst til det. Hvis man kun gør det af pligt, bliver det ikke en god oplevelse for nogen af parterne.”
Peter Sivertsen gør meget ud af at fortælle gæster, at der ikke er noget specielt ved gården.
”Vi vil gerne vise et produktionslandbrug, som det er – det mener jeg, er det rigtige at gøre. Her kan de selv se, hvordan tingene foregår, og forhåbentlig kan jeg være med til at aflive nogle myter."
Peter Sivertsen kunne også godt ønske sig nogle flere værtskolleger i området, for han har ikke mulighed for at sige ja til alle, der gerne vil besøge hans gård.
Vil du vide mere?
Åbent Landbrug sætter klimaet i højsædet
Landmænd på 62 gårde, heraf 31 mælkeproducenter, fortæller om deres arbejde med at mindske klimaaftrykket til Åbent Landbrug søndag den 15. september kl. 10-16.
Nærkontakt med landbruget
1.500 børn og voksne blev klogere på mælkeproduktion til Åbent Landbrug på gården St. Hessel i går søndag.