’Et solidt resultat’

Arla Foods’ omsætning steg i 2017 med 8,1 pct. til 77 mia. kr., især takket være højere salgspriser. Adm. direktør Peder Tuborgh betegner resultatet som ’solidt’.

Arla
I 2017 steg omsætningen af Arla varemærket med 10,1 pct.
I 2017 steg omsætningen af Arla varemærket med 10,1 pct.

En stigning i salgspriserne, vækst i selskabets brandede produkter samt spredning i den geografiske sammensætning af markeder er tre af de vigtigste grunde til, at Arla Foods’ omsætning er steget fra EUR 9,6 mia. i 2016 til EUR 10,3 mia. i 2017 – en stigning på 8,1 pct.

”I 2017 leverede vi et solidt resultat takket være en god balance mellem brands, kategorier og markeder, som øger væksten i vores virksomhed. Men vigtigst af alt gav det os mulighed for at udbetale en betydeligt højere mælkepris til vores andelshavere og styrke vores balance, så vi kan foretage væsentlige investeringer i 2018,” siger Arla Foods’ adm. direktør Peder Tuborgh i en pressemeddelelse.

Brands har afgørende betydning
Arlas strategiske brands: Arla, Lurpak, Castello og Puck, klarede sig alle fire godt i 2017 – fx steg omsætningen af Arla varemærket med 10,1 pct., hvoraf 3,4 pct. kom fra større volumen.

’Væksten i brandede produkter er fortsat af afgørende betydning for Arla, fordi det hjælper med at udligne volatiliteten på markedet og i råvarepriserne, hvilket har en endnu større indvirkning på ikke-brandede produkter’, skriver Arla i pressemeddelelsen.

Europa udgør fortsat selskabets vigtigste marked, men det internationale salg til kunder inden for detailhandel og foodservice oplevede i 2017 en kraftig stigning på 13,2 pct. i omsætningen, og opnåede det hidtil bedste resultat med EUR godt 1,6 mia.

Også datterselskabet Arla Foods Ingredients leverede en stigning i omsætningen på 19,6 pct. til EUR 651 mio. Selskabet har salg i mere end 90 lande.

Den gennemsnitlige Arla-indtjening blev i 2017 på 38,1 EUR-cent/kg, og den løbende udbetalte mælkepris (aconto) til andelshaverne steg med 27,4 pct.

Forventninger til 2018
Selskabet forventer, at omsætningen i 2018 vil ligge på omtrent samme niveau, EUR 10-10,5 mia., som følge af stigende mælkemængder og en bedre produktsammensætning.

Forventningerne skal bl.a. indfries ved hjælp af investeringsplanen på EUR 527 mio., der blev offentliggjort i januar, og som skal styrke væksten i såvel brandede produkter som det internationale salg. Strategiske vækstmarkeder som Mellemøsten, Nordafrika, Kina, Sydøstasien, Afrika syd for Sahara og USA skal fortsat være i fokus i 2018, skriver Arla.

Læs pressemeddelelsen fra Arla.

Inspirerende mejeriafdelinger udløste priser til detailbutikker

Synlige mejerivarer, der inspirerer, og interaktion med kunderne, er kvaliteter, der går igen hos vinderne af Mejeriprisen 2018. Bilka One Stop, Field’s og Lidl Skive løb med sejren.

Læs mere

Arla Unika krydser den svenske grænse

Navnet Arla Unika er nu så etableret herhjemme, at Arla Foods vil introducere luksusbrandet for svenskerne.

Læs mere

Noget af det bedste i verden er… ost fra Danmark

Ny L&F-kampagne viser udlandets begejstring for ost og andre fødevarer fra Danmark.

Læs mere