Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Uddannelser
Smag
Branchen
Eleverne bliver guidet igennem blindsmagningen af 12 mejeriprodukter for at lære at sætte ord på, hvordan produkterne bl.a. dufter og smager. Foto: Liv Kastrup
Eleverne bliver guidet igennem blindsmagningen af 12 mejeriprodukter for at lære at sætte ord på, hvordan produkterne bl.a. dufter og smager. Foto: Liv Kastrup

Hvad smager mælken af, og hvordan dufter smørret? Det skal eleverne på nogle af landets erhvervsuddannelser nu prøve at sætte ord på ved hjælp af smagekittet Smag & ko, som Mejeriforeningen netop har lanceret.

Konceptet er inspireret af vinbranchens tradition for at sætte ord på smag og duft og har til formål at højne vidensniveauet og de sensoriske kompetencer hos fremtidens kokke, slagtere, smørrebrødsjomfruer og andre madprofessionelle.

Smag på 12 mejeriprodukter
Undervisningsmaterialet er kombineret med en Smag & ko-smagekasse fyldt med forskellige typer mælk, syrnede produkter, smør og ost, som gerne skulle gøre det klart for eleverne, at også hverdagens mejeriprodukter handler om udseende, smag, duft og mundfornemmelse.

”Smag & ko er et gastronomisk uddannelseskoncept, der går ud på at blindsmage 12 udvalgte mælkeprodukter. Vi har i udviklingen skævet lidt til vinbranchen, hvor der er en særlig kultur og faste vendinger for, hvordan vin smager. Når det kommer til de helt almindelige madvarer, vi bruger til daglig, som fx mælk, smør og ost, er mange af os utroligt dårlige til at sætte ord på kvaliteten. Men det er synd og skam, for mælk er ikke bare mælk. Og ost ikke bare ost. Så hvordan kvalitetsvurderer vi den slags helt almindelige mejeriprodukter? Den dialog vil vi gerne igangsætte med fremtidens madprofessionelle,” lyder det fra Lars Witt, marketingchef hos Mejeriforeningen.

Positive tilbagemeldinger
10 erhvervsskoler er i øjeblikket i gang med at gennemføre undervisningen ved hjælp af det tilsendte materiale. Eleverne bliver guidet igennem blindsmagningen af de 12 mejeriprodukter dels med hjælp fra underviseren, dels kan de støtte sig til materialet, der forklarer, at fx mælk kan dufte af græs eller blomster, mens mundfølelsen kan være enten fed eller astringerende.

I første omgang er undervisningsmaterialet udviklet som en prøveballon på, hvordan man som branche kan bidrage til dialogen omkring de sensoriske egenskaber ved råvarer, der hver dag går gennem hænderne på tusindvis af madprofessionelle.

”Når de involverede skoler har gennemgået forløbet, evaluerer vi på oplevelserne og erfaringerne fra både elever og lærere, og så må vi kigge på, hvordan Smag & ko kan komme på skoleskemaet på erhvervsskolerne landet rundt. Indtil videre er tilbagemeldingerne meget positive, og der er heldigvis både stor nysgerrighed, appetit og mod på at gå nye veje blandt underviserne,” slutter Lars Witt.

Undervisningsmaterialet Smag & ko er udviklet af Mejeriforeningen med støtte fra EU via den 3-årige kampagne Mælk er for livet.

Læs mere om Smag & ko

Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Læs mere

Danskerne er klar til klimaindsats ved middagsbordet

68 pct. af danskerne mener, at det det vigtigt at spise bæredygtigt, viser ny undersøgelse fra Mejeriforeningen. Men mange savner viden om, hvordan man gør.

Læs mere

Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018

Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.

Læs mere