Arla Unika krydser den svenske grænse

Navnet Arla Unika er nu så etableret herhjemme, at Arla Foods vil introducere luksusbrandet for svenskerne.

Arla
Eksport
Ost
Produkter
Hallands Himmel er en af ostene under Arla Unika-brandet, der nu skal introduceres i Sverige.
Hallands Himmel er en af ostene under Arla Unika-brandet, der nu skal introduceres i Sverige.

Siden 2002 har danske mejerister, produktudviklere, kokke og iværksættere samarbejdet om at udvikle luksusoste og andre gastronomiske mejeriprodukter under Arla Unika-navnet. Efter en etableringsfase går det nu så godt for Arla Unika, at Arla er klar til at rykke prestigeprojektet over sundet og skabe en bredere nordisk markedsposition – i første omgang på det svenske marked og på sigt længere ud i verden. Det skriver Arla i en pressemeddelelse

Alex Racoveanu, direktør i Arla Unika, siger om forventningerne til det svenske indtog: ”Målet for Arla Unika er i dag, som det var i 2002, at vi vil løfte mejeri til gastronomisk verdensklasse i samarbejde med toppen af gastronomien. Derfor er vores forventninger til Sverige på kort sigt ikke at vækste vildt og hurtigt, men at få etableret et godt samarbejde med toppen af gastronomien i Sverige. Vi vil vokse, som vi har gjort i Danmark: Stabilt og roligt. Men på længere sigt vil vi levere lige så meget i Sverige som i Danmark.”

Sverige er første skridt
Arla ønsker ifølge Alex Racoveanu at dele den opfindsomhed og innovation, der har fundet sted indenfor dansk mejeriproduktion, med toppen af svensk gastronomi. Derudover indleder Arla Unika et tæt samarbejde med de specialiserede svenske mejerier, så Arla Unika også styrkes med deres kompetencer.

Det er ambitionen, at Arla Unika indenfor fem år kommer ud på yderligere 3-5 markeder.

”Det sker hverken i dag eller i morgen, men Sverige er første skridt, og så må vi se, hvornår vi er klar til at tage næste skridt,” siger Alex Racoveanu.

Unika har tre produktserier: Unika X, Arla Unika og den gastronomiske friskvareserie Essens fra Arla Unika. Essens driver mest vækst – sidste år med godt 50 procent. Vækstmålet i Danmark er 15-25 procent årligt.

”Mejeriprodukter indeholder mælk – hvor svært kan det være?”

Nye plantedrikke markedsføres som om de var mejeriprodukter. Det skaber forvirring i køledisken, mener man i Mejeriforeningen, der netop har klaget over ’vildledende markedsføring’ af produktet Mandel Caffé Latte.

Læs mere

Thise Mejeri rydder præmiebordet i mejeridyst

Mejeriet fra Salling vandt fire ud af syv kategorier til International Food Contest i Herning i dag.

Læs mere

Københavnere strømmede til ostefest

Alle 800 billetter var udsolgt, da Ost & ko-kampagnen rundede sæsonen af med et forbrugerarrangement med masser af danske oste midt i København.

Læs mere