Arla skal spare 3 mia. kr.

Arla Foods har lanceret et nyt internt transformationsprogram ved navn ’Calcium’, som skal levere mere end 3 mia. kr. i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden.

Arla
Økonomi

Arla har iværksat et tre-årigt transformationsprogram kaldet Calcium, som vil forandre virksomheden ved at skabe betydelige effektiviseringer, skriver selskabet i en pressemeddelelse.

Programmet har to primære formål: 1) At forbedre afkastet til Arlas andelshavere og opretholde en konkurrencedygtig mælkepris. 2) At reinvestere i de dele af forretningen, der driver væksten.

Det interne Calcium-program, som allerede er sat i gang, forventes at have en effekt på mindst EUR 400 mio. (DKK 3 mia.) frem mod 2020, og resultaterne vil komme gradvist henover programmets løbetid.

Transformations-elementet af Calcium er blevet nøje planlagt siden efteråret, og Arlas ledelse har de seneste måneder øget omfanget af besparelserne. Det sker i lyset af de særlige eksterne udfordringer, som Arla står over for som et resultat af det svage britiske pund og den relative, ugunstige udvikling på råvaremarkederne.

”I Arla Foods har vi altid haft en kultur, hvor vi effektiviserer og fjerner omkostninger til gavn for vores ejere, kunder og forbrugere, så i den forstand er dette ikke noget nyt,” siger Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods i pressemeddelelsen.

”Det nye er, at vi er blevet påvirket af nogle faktorer, som er uden for vores kontrol. Det er valutaeffekten som følge af Brexit, der påvirker vores faktiske forretning, og det er effekten af ændringen i industripriserne på fedt og protein, som påvirker vores relative konkurrencedygtighed over for vores internationale konkurrenter. De faktorer har påvirket vores lønsomhed, og som en ansvarlig virksomhed er vi nødt til at reagere for at udligne påvirkningen fra disse faktorer. Det gør vi med vores tre-årige transformationsprogram, som går på tværs af hele vores organisation og skal genoprette vores relative lønsomhed,” siger han.

Et bedre afkast til andelshaverne
Calcium-programmet omfatter aktiviteter på tværs af hele Arlas forretning – fra produktion, produkter og indkøb til marketing og medarbejdere. Det sigter mod at frigøre det fulde potentiale i Arlas organisation ved at ændre arbejdsmetoder samt reducere bureaukrati, kompleksitet og omkostninger. Ud af de samlede besparelser på mere end EUR 400 mio. forventer Arla, at cirka EUR 300 mio. bliver sendt tilbage til Arlas ejere via mælkeprisen, mens de øvrige besparelser bliver reinvesteret i Arlas Good Growth 2020 strategi for at sætte yderligere fart på væksten og forberede lønsomheden.

”Vores medarbejdere er dybt engagerede i Calcium. De er motiverede og arbejder hårdt for at skabe et bedre afkast til vores ejere. Jeg er utrolig stolt af dem,” siger Peder Tuborgh.
Selvom Calcium-programmet allerede er i gang, er det for tidligt at offentliggøre, hvad de specifikke konsekvenser vil være i specifikke dele af virksomheden, herunder hvor mange jobs, der vil blive påvirket af det igangværende arbejde. Arla forventer løbende at kommunikere åbent om processen.

Inspirerende mejeriafdelinger udløste priser til detailbutikker

Synlige mejerivarer, der inspirerer, og interaktion med kunderne, er kvaliteter, der går igen hos vinderne af Mejeriprisen 2018. Bilka One Stop, Field’s og Lidl Skive løb med sejren.

Læs mere

Arla Unika krydser den svenske grænse

Navnet Arla Unika er nu så etableret herhjemme, at Arla Foods vil introducere luksusbrandet for svenskerne.

Læs mere

Noget af det bedste i verden er… ost fra Danmark

Ny L&F-kampagne viser udlandets begejstring for ost og andre fødevarer fra Danmark.

Læs mere