Arla klar med rekordstor investeringsplan

Arla Foods investerer i alt 4 mia. kr. i innovation og udvidelse af produktionskapaciteten i 2018. Omkring halvdelen af midlerne investeres i Danmark.

Økonomi
Branchen
Internationalt
Marked

Arla Foods offentliggjorde i dag sin hidtil mest ambitiøse investeringsplan: Sammenlagt 4 mia. kr. (EUR 527 mio.) vil selskabet investere i innovation og produktionsfaciliter i 2018. Sidste år var Arlas investeringsbudget på godt 2,5 mia. kr. (EUR 335 mio.).

En væsentlig årsag til de øgede investeringer er ifølge selskabet, at forbruget af mejeriprodukter fortsætter med at vokse hurtigere end nogensinde før. Arla Foods har gode muligheder for vækst ved at gribe udfordringen om at imødekomme den stigende efterspørgsel efter mejeriprodukter, skriver Arla i en pressemeddelelse.

50 pct. af investeringerne i 2018 er målrettet projekter, som skal øge Arla Foods’ salg uden for Europa, hvor selskabets hurtigst voksende strategiske vækstmarkeder er Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara samt USA.

Udbygning af Arinco, Danmark Protein og Troldhede mejeri
Hovedparten af midlerne er dog målrettet produktionskapaciteten i Europa – og i særlig grad i Danmark. Ud af det samlede budget på EUR 527 mio. investeres således EUR 266 mio. i Danmark, EUR 82 mio. i UK, EUR 78 mio. i Sverige og EUR 65 mio. i Tyskland, mens EUR 36 mio. investeres i produktion i andre lande.

Størstedelen af Arlas eksport ud af Europa produceres på koncernens danske mejerier. Blandt de danske mejerier, som modtager de største investeringer i år, er:

Arinco i Videbæk (EUR 59 mio. til udvidelse af mælkebehandlingskapacitet til fremstilling af børneernærings-produkter).

Danmark Protein i Nr. Vium (EUR 55 mio. til nyt spraytårn og udvidelse af produktion af specialingredienser til fødevareindustrien m.m.).

Troldhede Mejeri (EUR 12,9 mio. til udvidelse af produktionen af Castello specialoste til eksport).

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, siger om investeringerne:

”Denne investeringsplan er en vækstplan, som har til formål at udvide og styrke vores position i vigtige mejerikategorier og geografiske markeder, hvor Arla allerede er en nøglespiller. Vores ambition er at skabe et endnu stærkere fundament for vores ejere og den fremtidige vækst i virksomheden.”

Læs mere:
Arlas pressemeddelelse om investeringsplanen for 2018

Elever sætter ord på mejeriprodukter

Mejeriforeningen har udviklet et sensorisk undervisningsmateriale til fremtidens madprofessionelle på erhvervsskolerne.

Læs mere

Danskerne er klar til klimaindsats ved middagsbordet

68 pct. af danskerne mener, at det det vigtigt at spise bæredygtigt, viser ny undersøgelse fra Mejeriforeningen. Men mange savner viden om, hvordan man gør.

Læs mere

Restaurant Jordnær vinder Danmarks bedste osteret 2018

Blåskimmelosten Blå Grubé fra Thise Mejeri spillede hovedrollen, da Restaurant Jordnær søndag blev kåret som vinder af konkurrencen Danmarks bedste osteret 2018.

Læs mere