Arla klar med rekordstor investeringsplan

Arla Foods investerer i alt 4 mia. kr. i innovation og udvidelse af produktionskapaciteten i 2018. Omkring halvdelen af midlerne investeres i Danmark.

Økonomi
Branchen
Internationalt
Marked

Arla Foods offentliggjorde i dag sin hidtil mest ambitiøse investeringsplan: Sammenlagt 4 mia. kr. (EUR 527 mio.) vil selskabet investere i innovation og produktionsfaciliter i 2018. Sidste år var Arlas investeringsbudget på godt 2,5 mia. kr. (EUR 335 mio.).

En væsentlig årsag til de øgede investeringer er ifølge selskabet, at forbruget af mejeriprodukter fortsætter med at vokse hurtigere end nogensinde før. Arla Foods har gode muligheder for vækst ved at gribe udfordringen om at imødekomme den stigende efterspørgsel efter mejeriprodukter, skriver Arla i en pressemeddelelse.

50 pct. af investeringerne i 2018 er målrettet projekter, som skal øge Arla Foods’ salg uden for Europa, hvor selskabets hurtigst voksende strategiske vækstmarkeder er Mellemøsten og Nordafrika, Kina og Sydøstasien, Afrika syd for Sahara samt USA.

Udbygning af Arinco, Danmark Protein og Troldhede mejeri
Hovedparten af midlerne er dog målrettet produktionskapaciteten i Europa – og i særlig grad i Danmark. Ud af det samlede budget på EUR 527 mio. investeres således EUR 266 mio. i Danmark, EUR 82 mio. i UK, EUR 78 mio. i Sverige og EUR 65 mio. i Tyskland, mens EUR 36 mio. investeres i produktion i andre lande.

Størstedelen af Arlas eksport ud af Europa produceres på koncernens danske mejerier. Blandt de danske mejerier, som modtager de største investeringer i år, er:

Arinco i Videbæk (EUR 59 mio. til udvidelse af mælkebehandlingskapacitet til fremstilling af børneernærings-produkter).

Danmark Protein i Nr. Vium (EUR 55 mio. til nyt spraytårn og udvidelse af produktion af specialingredienser til fødevareindustrien m.m.).

Troldhede Mejeri (EUR 12,9 mio. til udvidelse af produktionen af Castello specialoste til eksport).

Peder Tuborgh, adm. direktør i Arla Foods, siger om investeringerne:

”Denne investeringsplan er en vækstplan, som har til formål at udvide og styrke vores position i vigtige mejerikategorier og geografiske markeder, hvor Arla allerede er en nøglespiller. Vores ambition er at skabe et endnu stærkere fundament for vores ejere og den fremtidige vækst i virksomheden.”

Læs mere:
Arlas pressemeddelelse om investeringsplanen for 2018

Inspirerende mejeriafdelinger udløste priser til detailbutikker

Synlige mejerivarer, der inspirerer, og interaktion med kunderne, er kvaliteter, der går igen hos vinderne af Mejeriprisen 2018. Bilka One Stop, Field’s og Lidl Skive løb med sejren.

Læs mere

Arla Unika krydser den svenske grænse

Navnet Arla Unika er nu så etableret herhjemme, at Arla Foods vil introducere luksusbrandet for svenskerne.

Læs mere

Noget af det bedste i verden er… ost fra Danmark

Ny L&F-kampagne viser udlandets begejstring for ost og andre fødevarer fra Danmark.

Læs mere