Historien om et rødternet ikon

Karoline-koen blev til ved lidt af et tilfælde i begyndelsen af 1958 – skabt af tegneren Grethe Richs rødternede køkkengardiner og navngivet af statsminister H. C. Hansen. Siden blev den et af dansk mejeribrugs mest kendte varemærker.

Egentlig stod koen Karoline godt gemt omme i baggrunden på udkastet til en reklameplakat. I forgrunden tronede en smilende malkepige, som skulle charmere de danske forbrugere til at købe mere smør.

Plakaten var en del af en stor national kampagne, ’Mejerigtig’, som skulle fremme afsætningen af smør på det danske marked. Den blev iværksat af Mejerikontoret (som Mejeriforeningen hed dengang), efter at Storbritannien i 1957 havde reduceret landets import af smør fra Danmark.

Det blev den aarhusianske tegner Grethe Rich, som førte blyanten på de første skitser i december det år. I alt præsenterede tegneren tre skitser, som blev omdannet til plakater. Da daværende direktør for Mejerikontoret Blicher Hansen så plakaten med malkepigen og koen i baggrunden, faldt han for den ternede røde ko.

Ko af køkkengardiner
Hurtigt derefter fik Grethe Rich produceret en selvstændig plakat med Karoline samt en lille stofko. Sidstnævnte blev skabt ud af tegnerens ternede køkkengardiner, og det blev starten på en karriere som hele mejeribrugets varemærke.

Den færdige og rentegnede Karoline-ko, som vi kender den i dag, var klar den 28. maj 1958. Men inden da var der blevet produceret en model af koen i fuld størrelse, som blev anvendt ved et arrangement i Tivoli i København. Under arrangementet, som blev vist i tv, trak daværende statsminister H. C. Hansen koen ind på scenen, mens han udbrød: ’Kom så Karoline’. Hermed havde koen fået sit navn – og i de efterfølgende årtier kom den i forgrunden på stort set alt, der havde med markedsføring af dansk mejeribrug at gøre.

Karoline blev et fælles varemærke, som blev trykt på eksportvarer, brochurer, kalendere, kogebøger og på små samleark i karton.

Den simple glade ko har stadig stor appel til danskerne. I hvert fald får Mejeriforeningen, som fortsat ejer rettighederne til koen, stadig henvendelser fra folk, som vil bruge Karoline, men koen er forbeholdt foreningens medlemmer.

Køb koen:
I Mejeriforeningens webshop kan man købe en model af den ikoniske ko i træ samt plakater og postkort Grethe Richs originale tegninger.

 
En af Grethe Richs originale tegninger med Karoline-koen fra 1958. 

 

Mærkevarer gav fremgang i Arlas omsætning

Lurpak, Arla-brandet og Puck var med til at øge Arla Foods’ omsætning i 2019, som landede på EUR 10,5 mia.

Læs mere

Veganske produkter ragede op på øko-messe

Bæredygtig emballage og veganske efterligninger af mejeriprodukter var de to dominerende trends på årets Biofach i Tyskland, fortæller chefkonsulent Ejvind Pedersen, L&F. Eneste danske mejeri på den internationale økologimesse var Thise Mejeri, som promoverede tre nye grubeoste for sine faste eksportkunder.

Læs mere

’Frisk, dansk mælk smager bare bedre’

Postevand, rugbrød og mælk er de tre ting, danskerne savner mest, når de tager på ferie i udlandet. En madhistoriker forklarer, hvorfor det særligt er mælk og rugbrød, vi har svært ved at undvære.

Læs mere