Historien om et rødternet ikon

Karoline-koen blev til ved lidt af et tilfælde i begyndelsen af 1958 – skabt af tegneren Grethe Richs rødternede køkkengardiner og navngivet af statsminister H. C. Hansen. Siden blev den et af dansk mejeribrugs mest kendte varemærker.

Egentlig stod koen Karoline godt gemt omme i baggrunden på udkastet til en reklameplakat. I forgrunden tronede en smilende malkepige, som skulle charmere de danske forbrugere til at købe mere smør.

Plakaten var en del af en stor national kampagne, ’Mejerigtig’, som skulle fremme afsætningen af smør på det danske marked. Den blev iværksat af Mejerikontoret (som Mejeriforeningen hed dengang), efter at Storbritannien i 1957 havde reduceret landets import af smør fra Danmark.

Det blev den aarhusianske tegner Grethe Rich, som førte blyanten på de første skitser i december det år. I alt præsenterede tegneren tre skitser, som blev omdannet til plakater. Da daværende direktør for Mejerikontoret Blicher Hansen så plakaten med malkepigen og koen i baggrunden, faldt han for den ternede røde ko.

Ko af køkkengardiner
Hurtigt derefter fik Grethe Rich produceret en selvstændig plakat med Karoline samt en lille stofko. Sidstnævnte blev skabt ud af tegnerens ternede køkkengardiner, og det blev starten på en karriere som hele mejeribrugets varemærke.

Den færdige og rentegnede Karoline-ko, som vi kender den i dag, var klar den 28. maj 1958. Men inden da var der blevet produceret en model af koen i fuld størrelse, som blev anvendt ved et arrangement i Tivoli i København. Under arrangementet, som blev vist i tv, trak daværende statsminister H. C. Hansen koen ind på scenen, mens han udbrød: ’Kom så Karoline’. Hermed havde koen fået sit navn – og i de efterfølgende årtier kom den i forgrunden på stort set alt, der havde med markedsføring af dansk mejeribrug at gøre.

Karoline blev et fælles varemærke, som blev trykt på eksportvarer, brochurer, kalendere, kogebøger og på små samleark i karton.

Den simple glade ko har stadig stor appel til danskerne. I hvert fald får Mejeriforeningen, som fortsat ejer rettighederne til koen, stadig henvendelser fra folk, som vil bruge Karoline, men koen er forbeholdt foreningens medlemmer.

Køb koen:
I Mejeriforeningens webshop kan man købe en model af den ikoniske ko i træ samt plakater og postkort Grethe Richs originale tegninger.

 
En af Grethe Richs originale tegninger med Karoline-koen fra 1958. 

 

Mere dyrevelfærd i køledisken

Med det nye hjertemærke på mælk og andre fødevarer er det blevet nemmere at købe produkter med sikkerhed for god dyrevelfærd, lyder det fra Landbrug & Fødevarer. Organisationen står bag en kampagne, som skal øge forbrugernes viden om mærket.

Læs mere

Skolebørn skal spise med kniv og gaffel

Elever fra tre skoleklasser skal på restaurant efter at have vundet Madpakkedysten – Skolemælksordningens konkurrence, der fokuserer på sund mad og gode spisevaner.

Læs mere

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Læs mere