Uge 36: Stigninger for pulver og fald for smør

Uge 36: Priserne for SMP og WMP fortsatte opad, mens der var et mindre fald for smør

Marked
Priser
Maelkepulver

I denne uge fortsatte stigningerne på de europæiske priser for både WMP (+1,1%) og SMP (+1,2%). For ost forblev prisen igen uændret, mens prisen for smør faldt en smule (0,5%). Den tyske detailpris på smør stiger derimod med 11 procent.

 

 

Ændringer uge 36

Smør, NL

Edam, D

WMP, NL

SMP, NL

Siden uge 1

34,6%

12,6%

17,8%

18,7%

Siden uge 34

-0,5%

uændret

1,8%

2,5%

Siden uge 35

-0,5%

uændret

1,1%

1,2%

 

Se udviklingen i de Internationale Ugepriser her

  • Gårsdagens GDT-auktion endte med et samlet fald for GDT-indekset på 0,7 pct. Det er den syvende auktion i træk med uændret eller faldende indeks. For de enkelte produkter skete der følgende ændringer: WMP: -2,2 pct. til USD 2.821/ton, Smør: -2,8 pct. til USD 4.271/ton, AMF: +0,2 pct. til USD 5.316/ton, Cheddar: +4,2 pct. til USD 3.631, Løbekasein: +3,7 pct. til USD 5.326/ton, Laktose: -0,5 pct. til USD 917/ton, SMP: +2,2 pct. til USD 2.005/ton samt BMP: +0,1 pct. til USD 2.474/ton.

  • Estimerede tal viser en stigning i indvejningen i EU i juli på ca. 1 procent (i juli: 1,5 procent).

     

 

 

 

UK summary:

This week the European quotations for WMP (+1.1%) and SMP (+2.1%) continued to rise. The price for cheese was unchanged while the price for butter was decreasing (-0.5%). However the German retail price for butter is increasing 11 percent. Yesterday the GDT-auction ended with a drop in the GDT-index at 0.7 percent. It is the 7th auction in row with unchanged or decreasing index. Estimated figures show that the milk intake in EU in July is rising with approx. 1 percent (June: 1.5 percent)

Endnu en britisk mavepuster til mejerierne

Efter tirsdagens nej til May’s Brexit-aftale lever Danmarks 3,7 mia. kr. store mejerieksport til Storbritannien fortsat en usikker tilværelse.

Læs mere

Mejeriernes egne butikker giver uvurderlig forbrugerkontakt

22 af landets mejerier har deres egne udsalgssteder. Og det er et hit både hos kunderne og på mejerierne, som kan teste nye produkter henover disken. Nyeste skud på stammen er Mammen Mejeriernes ’Ost & Deli’, som fik en ’forrygende start’ i julemåneden.

Læs mere

Hold mælken og hovedet koldt

KRYSTALKUGLEN Frygt ikke for veganerbølgen, men kig selskaberne bag plantebaserede produkter i kortene og følg stoppet for aflivning af tyrekalve op med flere håndgribelige tiltag inden for dyrevelfærd og klima. Det er nogle af rådene til mejeribranchen fra to fremtidsforskere.

Læs mere