Salg af økologiske mejerivarer i Danmark

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant frem-gang. Her kan du læse mere om salget af økologiske mejerivarer i Danmark.

Produkter
Produktion
Økologi

Økologiske mejerivarer har været blandt de mest populære økologiske varer siden økologien for alvor fik sit gennembrud tilbage omkring årtusindeskiftet. Som det er nævnt i ”Økologisk mælkeudvikling og produktion” så har den økologiske drikkemælk været driveren i økologiudviklingen i Danmark og mælken har været den økologivare, som detailhandlen hyppigst har anvendt til at sætte fokus på økologiske fødevarer. Det har bevirket, at den økologiske drikkemælk allerede i 2005-2006 opnåede en markedsandel på omkring 25 pct. i detailhandlen. Til sammenligning var markedsandelen på 31 pct. i 2016 iflg. GfK ConsumerScan, hvilket er den højeste markedsandel i detailhandlen i hele Verden. Ifølge samme kilde var markedsandelen i 2016 for surmælksprodukter (yoghurt, skyr m.v.) på 19 pct., smør på 15,5 pct. og ost 5,6%.

 

I nedenstående tabel ses det økologiske detailsalg for de enkelte varegrupper. Det ses endvidere, at det samlede salg af økologiske mejerivarer udgjorde 2.050 mio. kr. i 2016, hvilket var 26 pct. af det samlede økologiske salg i detailhandlen. Salget af drikkemælken i de seneste fem år har ligget i et niveau omkring 850 mio. kr. I samme periode har der i Danmark været et generelt fald i salget af drikkemælk, målt i volumen. Salget af syrnede produkter har oplevet en pæn fremgang i nævnte periode, hvilket bl.a. kan tilskrives skyr, der i første omgang blev fremstillet i en økologisk version. I dag produceres skyr både som økologisk og konventionelt.

Detailsalg af økologiske mejerivarer


Mio. kr.

2012

2013

2014

2015

2016

Detailsalg, alle øko-varer

5.488

5.833

6.191

6.960

7.963

Heraf mejeri:

 

 

 

 

 

  • Sødmælk

69

77

85

86

83

  • Letmælk

144

157

158

159

158

  • Minimælk

368

390

382

358

375

  • Skummetmælk

263

252

245

219

234

Drikkemælk, i alt

845

877

870

822

850

  • Syrnede produkter

223

336

354

385

381

  • Fløde og anden mælk

224

235

253

257

306

  • Ost

233

261

228

264

307

  • Smør og bl.produkter

227

209

218

227

205

Mejerivarer, i alt

1.752

1.918

1.923

1.956

2.050

Kilde: Danmarks Statistik

Salget af økologiske varer til foodservicesektoren har i de senere år oplevet en markant fremgang. Foodservice omfatter servering af mad fra køkkener i institutioner, restauranter, kantiner, caféer, udbringning m.v. Ikke mindst salget af økologiske mejerivarer har gennemgået en meget positiv vækst. I 2016 blev der således solgt økologiske mejerivarer for 667 mio. kr., hvilket udgjorde 33 pct. af det samlede økologiske salg til foodservice. De populæreste mejerivarer er igen drikkemælk og syrnede produkter samt derefter smør og ost. I de kommende år forventes der fortsat markant vækst i salget til denne sektor, og dette gælder i udpræget grad også for de økologiske mejerivarer.

spørg eksperten

Ejvind Pedersen
Ejvind  Pedersen
Chefkonsulent, Økologiafdelingen
Se profil

Ostemaden er stadig danskernes favorit på morgenbordet

En ny undersøgelse viser, at en ud af fem danskere starter dagen med en ostemad, og det er fortsat Danbo-osten, der oftest bliver sat på morgenbordet.

Læs mere

Stor vækst i den økologiske mejerieksport

Den danske eksport af økologiske mejeriprodukter steg markant fra 2015 til 2016, og ifølge chefkonsulent Ejvind Pedersen vil væksten tage yderligere til i de kommende år.

Læs mere

Fortsat oste på Endrup Mejeri

Arla overtog i september 2017 det konkurstruede Endrup Mejeri, og det er nu besluttet, at mejeriet fremover skal fungere som modningscenter og pakkeri for oste.

Læs mere