01. januar 2016

Verden efterspørger økologiske mejeriprodukter

Arla er førende i verden inden for økologiske mejeriprodukter, og det kan ses på Danmarks eksport af økologiske fødevarer. Inden for de sidste fem år er eksporten af økologi mere end fordoblet, viser den nye udgave af 'Fakta om erhvervet' fra Landbrug & Fødevarer.

Den danske eksport af økologi er godt og vel fordoblet på fem år, fra 856 mio. kr i 2010 til 1.983 mio. kr. i 2015.

Inden for den økologiske mejerieksport er det især mælk og modermælkserstatning , der sælger. Det fremgår af Landbrug & Fødevarers publikation Fakta om Erhvervet.

Den største aftager af økologiske mejeriprodukter er Tyskland efterfulgt af Kina. Økologieksporten ventes i 2016 at nå 2,3 mia. kroner.

Landbrug & Fødevarer forventer at økologieksporten stiger yderligere i 2017 til omkring 2,6 mia. kr.

Danmark har i Arla en sværvægter inden for økologiske mejeriprodukter på verdensmarkedet, og det betyder noget, når der kigges på eksporten af økologiske fødevarer.

Mejerivarer trækker økologien

Siden 1990’erne har den økologiske mælkeproduktion været drivkraften for hele den økologiske udvikling, og det kan ses på den danske økologiske eksport. I 2015 udgjorde økologiske mejeriprodukter omkring halvdelen af den samlede økologiske eksport, og det samme vil gøre sig gældende for 2016 og 2017.

Dermed fylder mejeriprodukter markant mere i økologi-eksporten end i den konventionelle eksport. Inden for den konventionelle eksport tegner mejeriprodukterne sig kun for omkring 12 pct.

Prisforskellen er spiselig

"Danmark har den økologiske drikkemælk en markedsandel på 31 pct. i detailhandlen, hvilket er den højeste andel for økologisk mælk i hele verden. Den høje andel betyder også, at det er svært at sælge mere økologisk drikkemælk. Den aktuelt stigende økologiske mælkeproduktion skal derfor i høj grad afsættes på eksportmarkederne, både nærmarkeder og i Kina og Mellemøsten," siger chefkonsulent i Landbrug & Fødevarer, Ejvind Pedersen.

En af årsagerne til den høje markedsandel for økologisk mælk er givetvis en lille prisforskel til den konventionelle variant. For andre varegrupper som eksempelvis grisekød er prisforskellen markant højere mellem økologisk og konventionelt, hvilket er medvirkende til at markedsandelen for økologisk grisekød til sammenligning blot er omkring 3-4 pct. i detailhandlen.