Ost & ko takker af

Tre års kampagne er nu slut, men indsatsen for dansk ost fortsætter.

Branchen
Ost
Markedsføring
Mad
Events
Onsdag holdt Ost & ko en afsluttende workshop og middag for 30 af de madkommunikatører, der har været involveret i kampagnen siden opstarten i 2015.

”Der findes ikke en madkommunikatør i Danmark, som ikke kender Ost & ko, og kampagnen har i den grad været indsatsen værd.” Sådan lyder konklusionen fra marketing manager i Mejeriforeningen Lars Witt Jensen, som har været leder af den tre år lange kampagne Ost & ko.

Onsdag den 29. november blev der sat punktum for kampagnen med en workshop og middag for 30 af de såkaldte madkommunikatører, det vil sige madskribenter, bloggere og journalister, der har været involveret i kampagnen siden opstarten i 2015.

”Selv om kampagnen er slut, stopper indsatsen for dansk ost ikke. Vi skal arbejde videre med det netværk og de gode relationer, som kampagnen har skabt,” fastslår Lars Witt.

Stigende og positiv omtale
Udbyttet af kampagnen kan næppe måles på et øget ostesalg, men:

”Vi kan måle det på den omtale, der har været, for den har virkelig været stigende – og det har vel at mærke været positiv omtale. Tænk bare på DR’s Madmagasinet, der i maj handlede om ostens gode egenskaber,” siger Lars Witt, som understreger, at den positive trend nu skal vedligeholdes.

Han fortæller, at det tidligere været en udfordring for mejeribruget, at dansk ost blev forbundet med ’gamle mejerister’, og et af målene med kampagnen var derfor at få kontakt til det yngre publikum, som er interesseret i mad.

Det er blandt andet sket gennem en tæt kontakt til mad-bloggere, ligesom Ost & ko har uddannet unge kokke- og tjenerelever i dansk ost – et initiativ, der er blevet rigtig godt modtaget i hotel- og restaurationsbranchen.

Fokus på håndværk og innovation
Blandt kampagnens mange aktiviteter kan også nævnes inspirationshæftet Ostekultur for madglade, der er blevet uddelt i 500.000 eksemplarer blandt andet som indstik i magasiner og til forskellige events.

”Vi er stolte af, at vi med kampagnen - både internt og i det offentlige rum - har fået sat fokus på håndværk og innovation inden for osteproduktion. Ost & Ko har vist bredden og dybden i dansk ost til danskerne gennem events og medierne, og vi har virkelig fået meget ud af investeringen,” fastslår Lars Witt.

 

Fakta Ost & ko
Ost & ko var den danske titel på et fælleseuropæisk samarbejde mellem mejeriforeningerne i Danmark, Frankrig, Storbritannien og Irland. Kampagnen, hvis originale titel var Cheese Up Your Life, løb fra 2015 til november 2017. Formålet var at fremme ostekulturen gennem PR, markedsføring og events. Herhjemme var kampagnen finansieret af EU og Mejeriforening.

Ostemaden er stadig danskernes favorit på morgenbordet

En ny undersøgelse viser, at en ud af fem danskere starter dagen med en ostemad, og det er fortsat Danbo-osten, der oftest bliver sat på morgenbordet.

Læs mere

Stor vækst i den økologiske mejerieksport

Den danske eksport af økologiske mejeriprodukter steg markant fra 2015 til 2016, og ifølge chefkonsulent Ejvind Pedersen vil væksten tage yderligere til i de kommende år.

Læs mere

Fortsat oste på Endrup Mejeri

Arla overtog i september 2017 det konkurstruede Endrup Mejeri, og det er nu besluttet, at mejeriet fremover skal fungere som modningscenter og pakkeri for oste.

Læs mere