Dyrevelfærd og foodservice var ’hot’ på Anuga

Verdens største fødevaremesse giver et godt indblik i, hvad der rører sig i mejeribranchen.

Branchen
Messe
Eksport
Mejeri
Dyrevelfærd
På Anuga-messen deltog Them Andelsmejeri på Landbrug & Fødevarers fællesstand. Mejeriet havde taget forskellige produkter med: oste til de nære markeder og mælkepulver og UHT-mælk til markederne i Asien - alt sammen i økologisk version.

Efter fem dage med tusindvis af gæster var det onsdag eftermiddag lukketid for verdens største messe for økologiske og konventionelle fødevarer, Anuga i den tyske by Köln.

Fra den danske mejeribranche var Them Andelsmejeri, Nordex Food, Mammen Mejerierne og Uhrenholt med på messen, og ud over kontakten til indkøbere og samarbejdspartnere gav messen også lejlighed til at få et indblik i, hvad der efterspørges og rører sig i branchen.

Nye krav og ønsker
Them Andelsmejeri var med på Landbrug & Fødevarers fællesstand i den økologiske hal, og mejeriets salgschef Erik Rasmussen kunne – ud over at glæde sig over et stort antal besøgende – konkludere, at der hele tiden kommer nye ønsker og krav til produkterne.

”Først var det økologi, der blev efterspurgt, og nu bliver der snakket meget om dyrevelfærd. Desuden er laktosefri produkter noget, der fylder meget,” fortæller Erik Rasmussen fra messen. Her bemærkede han også, at mange gæster lagde vejen forbi hallen med økologi for at se på trends, ikke mindst hos de danske producenter, som er kendte for at være førende inden for økologi.

Det var anden gang, at Them Andelsmejeri var med på L & F’s stand.

”Det er en stor fordel for en lille virksomhed som os, at det meste er arrangeret, og at der er back-up til os under hele messen,” siger Erik Rasmussen.

Convenience vokser
I den store hal med mejeriprodukter havde Nordex Food sin egen stand, og selskabet havde ifølge direktør Keld Pedersen ’en fantastisk god messe’, hvor der især de tre første dage var meget travlt på standen.

Keld Pedersen havde dog også haft tid til at komme rundt i hallen, og han kunne konstatere at: ”Convenience fylder mere og mere, og det samme gør foodservice til blandt andet restauranter. Det er vi meget opmærksomme på, og vi har allerede produkter til det marked.”

Keld Pedersen tror dog ikke, at den udvikling vil få salget til detailhandlen til at falde.

Dette års Anuga messe havde 7.400 udstillere, og det var forventet, at besøgstallet kommer op på 160.000 gæster.

Arla skal spare 3 mia. kr.

Arla Foods har lanceret et nyt internt transformationsprogram ved navn ’Calcium’, som skal levere mere end 3 mia. kr. i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden.

Læs mere

3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Læs mere

232.000 danskere til Økodag

Den årlige Økodag, hvor de økologiske malkekøer lukkes ud på græs, er et sikkert hit blandt mange danskere. I søndags var 232.000 en tur på landet for at opleve de firbenene springe ud af stalden på en af de i alt 73 gårde, der holdt åbent hus.

Læs mere