DMK skal producere mozzarella for Arla

Arla har indgået et samarbejde med Tysklands største mejeriselskab, DMK.

Branchen
Mejeri
Marked
Ost
Produktion
Efterspørgslen på mozzarella er stigende verden over. Alene i Europa runder forbruget på 600 mio. kg i år. PR-foto af DMKs mozzarellaproduktion.
Efterspørgslen på mozzarella er stigende verden over. Alene i Europa runder forbruget på 600 mio. kg i år. PR-foto af DMKs mozzarellaproduktion.

Arla og DMK Group – Tysklands største mejeriselskab - har indgået en lønproduktionsaftale, hvor DMK årligt skal producere 35.000 ton mozzarellaost til Arla på sit anlæg i Nordhackstedt i Nordtyskland. Det skriver Arla i en pressemeddelelse.

Som led i aftalen vil anlægget i Nordhackstedt blive ombygget, så det fremover udelukkede producerer mozzarella. Dette vil samtidig øge forsyningen af valle til de to selskabers joint venture-selskab, ArNoCo, som producerer valleprotein og laktoseprodukter på et nærliggende anlæg samt på Arlas anlæg Denmark Protein i Vestdanmark.

DMKs anlæg i Nordhackstedt har i dag kapacitet til at producere ca. 70.000 tons ost, hvoraf halvdelen i øjeblikket er dedikeret til mozzarellaost. Ifølge den nye aftale, vil DMK investere EUR 15 mio., så hele kapaciteten bliver dedikeret til mozzarellaost inden udgangen af 2018, hvorefter DMK begynder lønproduktionen for Arla.

Arla vil levere 300-350 mio. kg mælk årligt til produktionen og betale DMK for at producere 35.000 ton mozzarellaost pr. år.

Fordele for begge selskaber
Arla og DMK ejer sammen joint venture-selskabet, ArNoCo, der blev etableret på anlægget i Nordhackstedt i 2011, og det avancerede vallebehandlingsanlæg har været i drift siden 2015. Da produktionen af mozzarella i Nordhackstedt vil stige, vil anlægget samtidig også levere mere valle til ArNoCo.

"Vi er utroligt glade for denne nye vigtige lønproduktionsaftale, der sikrer, at begge selskaber får adgang til lønsomme råmaterialer til vores joint venture-produktion på ArNoCo. Aftalen vil samtidig også udvide Arlas strategiske forretningskategorier inden for mozzarella og vores egen produktion af valleprotein-ingredienser, hvilket øger værdien af vores andelshavers mælk," siger Peder Tuborgh, CEO for Arla Foods.

Ingo Müller, CEO for DMK Group, udtaler: "DMK er i fuld gang med at optimere og effektivisere vores tyske anlæg. Samtidig optimerer vi også vores sortiment til mere værdiskabende produkter. Denne lønproduktionsaftale med Arla giver os mulighed for at tage det næste skridt fremad og ruste DMK til fremtiden."

Det globale mozzarellamarked er i vækst Det nye samarbejde er en følge af en stigende global efterspørgsel på mozzarellaost fra såvel forbrugere som foodservicebranchen. Arla Foods forventer, at det europæiske mozzarellamarked stiger fra 600.000 ton i 2017 til 720.000 ton i 2022.

"Arla er en af verdens førende producenter af mozzarellaost, og med denne aftale sigter vi efter at udbygge vores position, så vi også fremover kan forsyne forbrugerne og foodservicekunder med kvalitetsmozzarella i Europa, Asien, USA og Mellemøsten," siger Peder Tuborgh.

Aftalens øvrige vilkår og betingelser uddybes ikke.

12 nuancer af smør

Der er fuldt booket op til en række gastronomiske workshops om smør, som Mejeriforeningen i øjeblikket afholder i Aalborg, Aarhus, Odense og København. Deltagerne er madskribenter, faglærere og bloggere, som undervejs lærer at smage forskel på en lang række smørprøver. Vi var med til workshoppen på Restaurant Koch i Aarhus.

Læs mere

IDF får ny generaldirektør

Canadieren Caroline Emond overtager toppost i mejersektorens internationale sammenslutning.

Læs mere

12 siders fakta om mælk

Myter om mælk eksisterer stadig i bedste velgående. I det nye nummer af sundhedsmagasinet Helse får læserne serveret masser af solid viden om mælk og dens sunde egenskaber.

Læs mere