17. juni 2020

Mejerier jubler over øko-kampagne i Kina

”Det er herligt at være med i et projekt, som kan give kinesernes voksende interesse for økologi et ekstra løft,” siger Thise Mejeris direktør Poul Pedersen.

Projektet, Poul Pedersen omtaler, er Mejeriforeningens kampagne ’Økologi i Kina 2020-2022’, som foreløbig Thise, Them Andelsmejeri og Arla Foods deltager i. Fremstødet er blevet forsinket af corona, men gik i gang i maj og skal promovere danske økologiske mejeriprodukter i Riget i midten.

”Det er lige, hvad vi har brug for,” siger Poul Pedersen og fortsætter:

”Thise har været på det kinesiske marked siden 2013 og har et stigende salg. Men det er herligt at være med i et projekt, som med bl.a. markedsføring og kinesiske besøg i Danmark kan give kinesernes voksende interesse for økologi et ekstra løft.”

Ifølge de seneste tal fra det kinesiske landbrugsministerium steg salget af økologiske fødevarer i Kina i 2018 med knap 10 pct. til i alt 61 mia. kr. Det har gjort Riget i midten til verdens fjerdestørste marked for økologi efter USA, Tyskland og Frankrig.

’Kongen af mælk’

I Kina er Thise hovedsageligt underleverandør af mælkepulver, men det nordvestjyske mejeri arbejder på at gøre navnet ’Thise Mejeri’ til et kendt mærke i kølediskene; i første omgang ved at sælge økologisk ost.

”Det passer som fod i hose, at økokampagnen ud over mælkepulver har fokus på økologisk ost,” påpeger Poul Pedersen.

Hos Dairy of 1888 – Them Andelsmejeris eksportselskab – er direktør Franz Gammelgaard-Schmidt enig.

”Mejeriforeningens kampagne, der bygger på dansk økologis høje troværdighed og lange historie, giver ekstra vind i sejlene på de skibe, vi allerede har søsat i Kina,” siger han.

Lancerer modermælkserstatning

Som det første selskab fik Dairy of 1888 en økologisk ost på det kinesiske marked sidste år. I dag distribuerer mejeriet oste i godt 50 supermarkeder i det sydøstlige Kina. Også i den nyåbnede danske ølbar Mikkeller Shanghai vil kineserne kunne stifte bekendtskab med Thems krystaloste.

”Vi er med andre ord godt funderet og klar til at høste frugten af vores pionerarbejde, nu hvor interessen for ost – som i Kina kaldes ’King of Milk’ – for alvor begynder at rykke. Også i premiumsegmentet, hvor vores oste befinder sig, er konkurrencen hård. Derfor er vi glade for at få støtte af en fælles indsats for danske økologiske mejeriprodukter i Kina,” siger Franz Gammelgaard-Schmidt.

Dairy of 1888 sælger også mælkepulver til kinesiske børn i alderen 3 til 14 år og lancerer en serie med modermælkserstatning næste år.

”Vi har en rammeaftale med vores partner i Kina om at skulle levere minimum 10.000 ton modermælkserstatning over otte år. Det bliver et stort plus for os, at vi kan få hjælp til bl.a. markedsføring af produktet i butikkerne,” påpeger Franz Gammelgaard-Schmidt.

Oplysning og forretning

Hos Arla Foods ser direktør for koncernens ’Early Life Nutrition’ (børneernæring), Frede Juulsen, både pædagogiske og forretningsmæssige aspekter ved ’Økologi i Kina 2020-2022’.

”Kineserne er på et tidligt stadie i forhold til økologi, og har stadig stort behov for at forstå, hvad begrebet går ud på. Her har Danmark som et økologisk foregangsland meget at tilbyde både med hensyn til viden og mejeriprodukter af høj kvalitet,” siger han og fortsætter:

”Det trækker Mejeriforeningens fremstød på ved at forklare kinesiske forbrugere og beslutningstagere om fx økologisk landbrug, regler og politik og samtidig eksponere tre kommercielle mejerier og deres produkter. Koblingen mellem oplysning og handel giver fordele for Thise, Them og Arla i Kina.”

Arla har solgt forskellige typer mælkepulver til børneernæring og UHT-mælk på det kinesiske marked siden 2006. I 2015 fulgte en lancering af økologiske produkter i de to kategorier.

”Økologisk børneernæring udgør 10 pct. af det samlede salg på området i Kina. Sidste år fordoblede vi vores afsætning i den kategori derude og ser stadig en fornuftig vækst,” fortæller Frede Juulsen.

Hårde oste hitter

Om Arla er på vej med andre økologiske produkter, fx oste, i Kina, vil han ikke ud med. Spørger man de to direktører for Thise Mejeri og Dairy of 1888 om, hvilke typer qǐ sī – ost på kinesisk – der hitter i Kina, lyder svaret: De hårde varianter.

”Fx er Vesterhavsost populær,” siger Poul Pedersen og melder om lav interesse for Danbo-typer.

Dem rynker kineserne bogstavelig talt på næsen af, oplyser Franz Gammelgaard-Schmidt.

”Kittede ostes typiske ostelugt går ikke an i Kina. Nogle kunder var ved at besvime, da jeg engang præsenterede dem for Gamle Ole. Men Dairy of 1888’s faste oste såsom Red Dane sælger pænt,” fortæller han.

Læs om Mejeriforeningens kampagne 'Økologi i Kina 2020-2022' her.

Vil du vide mere?