24. juni 2020

Der er varmet op til en forrygende koldskålssommer

Med udsigt til flere dage med sol, kommer der for alvor skub i salget af koldskål i denne uge. Det store spørgsmål er, om vi kan slå rekorden fra tørkesommeren 2018, hvor mejerierne samlet set solgte omkring 14,4 mio. liter færdiglavet koldskål.

Der findes en naturlov i Danmark: Når solen skinner og temperaturen nærmer sig 25 grader, så stiger forbrugernes trang til koldskål ganske markant. Og får vi seks-syv sammenhængende dage med sydlandske temperaturer kan det samlede koldskålssalgs ryge op over 1 mio. liter om ugen. Nogle gange 1,5 mio. liter.

Helt så vildt bliver det næppe i denne uge. Men med udsigt til op mod 27 grader i dag og en pæn stribe varme og solrige dage frem mod weekenden, har både mejerier og supermarkeder forberedt sig på et mindre boom i salget af den klassiske, danske sommerdessert.

”Vi regner med at skulle producere næsten dobbelt så meget koldskål i denne uge som i den forgangne uge,” fortæller salgschef Peder Jessen, Thise Mejeri. ” I det hele taget ser denne sæson ud til at blive rigtig god.”

En lignende melding kommer fra Arla, Danmarks største koldskålsproducent: ”Vi er i fuld gang med at skrue op for produktionen. Det ser meget lovende ud i de kommende dage,” siger mejeridirektør Ole E. Hansen fra Slagelse Mejericenter.

Lun start på sæsonen

Koldskålssæsonen starter allerede i april, hvor mejerierne begynder at melde de friske varianter af den færdiglavede spise ind i butikkerne. Det helt store salg ligger i sagens natur i juni og juli – med mindre sommeren er grå og regnfuld – men i år har mejerierne faktisk oplevet et stabilt salg over gennemsnittet i starten af sæsonen.

”April bød på mange lune og solrige dage, og selvom koldskålsalget langt fra nåede sommerlige højder, så har den gode sæsonstart betydet, at vores samlede salg indtil videre ligger ret højt. Hvis vi får en rigtig varm juli, kan vi godt nærme os noget, der ligner en fremragende sommer for koldskålen,” fortæller Ole E. Hansen og tilføjer: ”Selvom det nok bliver svært at slå rekorden fra 2018.”

I den lange tørkesommer i 2018 slog salget af koldskål alle hidtidige rekorder. Ifølge et estimat fra L&F/mejeri indtog danskerne samlet set omkring 14,4 mio. liter koldskål fra april til og med august dette år.

Et utal af varianter

Koldskål er en ren dansk specialitet, som alle detailkæder har på hylderne i flere varianter i højsæsonen. Både i kædernes egne mærker og fra et af de mejerier, der fremstiller den sommerlige mælkedessert: Arla, Thise Mejeri, Naturmælk, Øllingegård og Løgismose Mejeri. Samlet set er der flere end 20 varianter på hylderne, viser en hurtig rundtur til en række detailbutikker i Aarhus-området. Blandt nyhederne er et par laktosefri varianter, som forbrugerne har taget rigtig godt imod, lyder meldingen fra mejerierne.

Børnefamilier er vilde med koldskål

Coop er en af de kæder, som sælger rigtig meget koldskål. Ifølge kædens analysechef Lars Aarup er det ikke mindst børnefamilierne, som lægger koldskål i indkøbskurven, når solen titter frem.

”Børnefamilierne får koldskål 50 pct. oftere end familier uden børn – og forbruget er størst fra mandag til torsdag. Så koldskål med kammerjunkere er i høj grad en hverdagsspise om sommeren,” forklarer han.

Lars Aarup er også ganske optimistisk i forhold til denne sæson, men han tvivler på, at salget kommer til at slå rekorden fra 2018.

”Det er for tidligt at sige, men holder luft- og havtemperaturerne, vil jeg ikke afvise det. På den anden side skal man huske, at 2018 var helt specielt år, hvor sommeren allerede begyndte tidligt i maj og var ekstremt varm,” påpeger han.

Mere info

Lav din egen koldskål. Har man lyst til at prøve kræfter med en gør-det-selv koldskål, står dessertkokken Marie Holm klar med en opskrift på hjemmesiden mælken.dk
Se også den tilhørende video om fremstillingen på mælken.dks Facebookside.