Alt det gode ved mælken

Fede oste er godt for blodtrykket, mens nye specialmælk kan tiltrække nye forbrugergrupper. Sådan lød et par af konklusionerne i foredragsrækken under dette års Mejeribrugets Dag.

Events
Hjerte-kar-sygdomme
Innovation
Produkter
Branchen
Produktionsdirektør Søren Jensen bød de mange tilhørere velkommen til foredragsrækken 'Mælk med en god smag i munden' under Mejeribrugets Dag 2018.
Produktionsdirektør Søren Jensen bød de mange tilhørere velkommen til foredragsrækken 'Mælk med en god smag i munden' under Mejeribrugets Dag 2018.

”Folk ønsker ikke at høre sandheden, fordi de ikke vil have deres illusioner ødelagt.”

Med dette citat af den tyske filosof Friedrich Nietzsche indledte professor dr.med. Arne Astrup de faglige indlæg på dette års udgave af Mejeribrugets Dag på Kold College. Omkring 300 tilhørere var onsdag eftermiddag på plads i festsalen for at høre fem meget forskellige indlæg under det fælles tema ’Mælk med en god smag i munden’.

Nietzsche -citatet var dog ikke rettet mod gæsterne på stolerækkerne, men derimod de mange forskere, som stædigt holder fast i myten om, at mættet fedt i mejeriprodukter øger risikoen for forhøjet blodtryk, blodpropper og hjertekarsygdomme. Under overskriften ’Fakta og myter om mejeriprodukter og sundhed’ kunne ernæringsprofessoren dokumentere, at der efterhånden er solid evidens for, at mættet fedt i mejeriprodukter ikke har de frygtede sideeffekter. Snarere tværtimod. Fermenterede produkter som yoghurt og ost skiller sig ud ved ligefrem at kunne sænke blodtrykket og mindske risikoen blodpropper. Især de lagrede oste.

”Det handler om det, vi kalder ostens ’matrix’. Samspillet mellem protein, calcium og bakterier har tilsyneladende en gavnlig effekt på blodtrykket og risikoen for at udvikle diabetes,” fortalte Arne Astrup, som karakteriserede effekten som ’magisk’, idet den ikke kan tillægges enkelte indholdsstoffer i osten. Han understregede samtidig, at der dog ikke var tale om ’dramatiske’ positive effekter.

”Man lever ikke evigt, hvis man spiser ost hver dag,” som han muntert udtrykte det.

Specialprodukter til patienter
Sygdom og sundhed var på sin vis også emnet i det næste indlæg, som mejeriejer N. H. Lindhardt stod for. Dog ikke i egen person (han havde måttet melde forfald) men i form af en video, hvori han fortalte om arbejdet med at udvikle en energitæt is (højt indhold af fedt og protein), som kan hjælpe patienter med nedsat appetit med at komme til hægterne igen.

Tidligere var de fedtrige mejeriprodukter noget, som mange forbrugere gik i en stor bue udenom på indkøbsturen. Men sådan er det ikke længere, kunne ernæringschef for mejeri i L&F, Merete Myrup, fortælle i sit indlæg om forbrugerpræferencer. Fedtforskrækkelsen er på retur – i stedet kan man registrere en stigende interesse for dyrevelfærd og bæredygtighed.

SBU-pediatrics Anders Steen Jørgensen fra Arla Foods Ingredients gav tilhørerne et indblik i udviklingen af et højt specialiseret nicheprodukt: CGMP/GMP eller CaseinGlycoMacroPeptid. Et ernæringsprodukt målrettet mennesker med den sjældne sygdom PKU – også kaldet Føllings syge (i Danmark fødes seks børn om året med sygdommen). Personer med PKU har et defekt enzym, som gør, at de ikke kan nedbryde aminosyren phenylalanin, der findes i diverse fødevarer. PKU-patienter risikerer at udvikle hjerneskader, med mindre de kommer på en meget streng diæt. CGMP er med til at give patienterne nogle vigtige næringsstoffer, samtidig med at det sikrer et stabilt phenylalanin-niveau.

Mælk til skeptikere
Direktør Poul J. Pedersen fra Thise Mejeri rundede af med en præsentation af mejeriets lancering af en helt anden type nichéprodukt: Urmælk – også kaldet A2-mælk. Det handler kort fortalt om en særlig – og omdiskuteret – proteinsammensætning af mælken. Det såkaldte beta-kasein, som findes i tre varianter. Urmælken indeholder udelukkende varianten A2, hvilket nogle mener giver en sundere mælk. Kun malkekøer med en særlig genetisk sammensætning producerer ren A2-mælk, og det har derfor krævet en del arbejde at få etableret en ren A2-besætning og efterfølgende sikre, at mælken holdes adskilt fra andre mælketyper gennem hele processen fra indtransport til mælken tappes på kartoner.

Urmælken blev først lanceret i Irma og senere i andre Coop-butikker. Det er stadig et nicheprodukt, men der er til gengæld tale om et regulært mersalg til helt nye forbrugergrupper, understregede Poul Pedersen. På Thise Mejeri er man opmærksom på, at officielle institutioner som EFSA afviser, at A2-mælk skulle være sundere end andre mælketyper.

”Men jeg er overbevist om, at lanceringen af produkter som Urmælken er en af de måder, vi kan komme de skeptiske forbrugere i møde. Vi skal lytte til forbrugerne, give dem et større udbud af produkter,” sagde han.

Efter foredragsrækken trak de mange tilhørere over i Landbrugsskolens hal, hvor der traditionen tro var linet lange borde op med mejeriprodukter til årets første kredsudstilling.

 

Mmmmmm.... ost. Kredsudstillingens smagsprøver på ost og andre mejeriprodukter var som sædvanlig et populært indslag under Mejeribrugets Dag.

Arla skal spare 3 mia. kr.

Arla Foods har lanceret et nyt internt transformationsprogram ved navn ’Calcium’, som skal levere mere end 3 mia. kr. i besparelser inden udgangen af 2020 gennem øget effektivitet i alle dele af virksomheden.

Læs mere

3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Læs mere

232.000 danskere til Økodag

Den årlige Økodag, hvor de økologiske malkekøer lukkes ud på græs, er et sikkert hit blandt mange danskere. I søndags var 232.000 en tur på landet for at opleve de firbenene springe ud af stalden på en af de i alt 73 gårde, der holdt åbent hus.

Læs mere