Ostepulver til hele verden

PROCES Lactosan på Fyn omdanner overskudsost til højtspecialiserede ingredienser, der giver smag og konsistens til brød, sovs, færdigretter m.m. Kunderne er fødevarevirksomheder i Europa og Asien.

Normalt indgår en del forskellige ostetyper i et ostepulver, og der kan være helt op til 15 typer i en blanding. Omkring 10 medarbejdere pakker de forskellige oste ud, som derefter afvejes i henhold til den enkelte recept. (Foto: Johnny Wichmann)

På Lactosans råvarelager kan man finde stort set alle ostetyper: Kasser og rullebure med danbo, danablu, cheddar, krydderoste, camembert, parmesan, emmentaler og stilton er stablet helt op under loftet i kølerummene. Ostene er transporteret til fabrikken i Ringe fra mejerier i Danmark og andre lande i Europa samt Australien og New Zealand, og inden ostene får lov at komme ind på Lactosans råvarelager, bedømmer og smager medarbejderne på dem både for at sortere dem efter type og smag og for at sige god for kvaliteten. For selv om ostene på deres vej gennem fabrikken bliver blandet sammen, hakket, tilsat smeltesalt, pasteuriseret ved over 100 grader og endelig spraytørret, så er der ingen adgang for affaldsost. En dårlig ost kan nemlig ødelægge det endelige produkt.

”Vi lever af at producere ostepulver af høj og ensartet kvalitet. Derfor udgør kvalitetsoste, fx fra en overproduktion, langt den største del af vores råvarer,” understreger adm. direktør i Lactosan Jørn Leth Frandsen.

Når ostene forlader fabrikken i pulverform, har de fået ny værdi som ingrediens til fødevareindustrien. Det meste af ostepulveret ender i enten Europa eller Østen - især Japan og Kina - hvor det bliver brugt som ingrediens i fx brød, snacks, smelteost, sovs eller færdigretter.

Mere end bare smag

Lactosan er altid leveringsdygtig i et standard ostepulver med fx blåskimmel- eller cheddarsmag, men langt de fleste pulvere bliver udviklet specielt efter kundens ønske. Ofte er det andre egenskaber end lige smagen, der bliver arbejdet med i Lactosans forsøgslokaler, hvor der blandt andet er mulighed for at bage og lave sovs.

”Vi kan ikke længere nøjes med at sælge ostepulvere med en bestemt smag, for det er der mange andre producenter, der kan finde ud af. Hvis vi skal tilbyde kunden et produkt med noget værdi, skal det også rumme noget funktionalitet. For eksempel skal det måske have et højt proteinindhold eller kunne bruges som en naturlig smagsforstærker, så producenten kan undgå eller formindske brugen af kunstige aromaer og andre tilsætningsstoffer,” fortæller Jørn Frandsen og tilføjer:

”Vi holder også øje med forbrugertrends på fødevareområdet – det kan for eksempel være ønsket om at reducere indholdet af salt i færdigproducerede fødevarer, som vi så prøver at tilpasse vores produkter efter.”

Lactosan arbejder i den sammenhæng meget sammen med Københavns Universitet om at finde frem til ostepulvere, der kan være et naturligt alternativ til tilsætningsstoffer.

”Det er en stor gevinst for os, for selv om vi er nok så dygtige håndværkere, kan vi godt mærke, at vi mangler den videnskabelige tilgang. Det gør os mere troværdige over for kunderne, at vi har en tæt forbindelse til det videnskabelige miljø,” siger Jørn Frandsen.

Råvarer nok

På mejerierne arbejder man løbende på at reducere mængden af afskær og selvfølgelig med at undgå fejlproduktioner, og derfor kunne man tro, at det efterhånden ville blive svært for Lactosan at skaffe tilstrækkeligt med råvarer. Jørn Frandsen tror dog ikke, at det ligefrem kan blive et problem at skaffe ost.

”Vi kan godt mærke, at mejerierne er blevet mere effektive, fx ved at lave ostene større, så der ikke bliver så meget afskær. Der kan da også godt være mangel på en bestemt ostetype i en periode, men der vil altid være et udbud af ost, for mejerierne kan ikke altid sælge al deres ost til konsum,” siger Jørn Frandsen og fortsætter:

”Heldigvis har vi også et godt samarbejde med mange mejerier, blandt andet fordi vi ofte kan hjælpe dem med at aftage deres ost, når de skal af med det her og nu.”

30 km til den største konkurrent

I Danmark findes der to ostepulverfabrikker, og de ligger begge på Fyn. Knap 30 km fra Lactosan ligger konkurrenten Kerry, det tidligere Cremo Cheese, som irske Kerry Group for 10 år siden købte af Arla Foods. Kerry Ingredients er en af verdens største producenter af fødevareingredienser og dermed Lactosans absolut største konkurrent. Dertil kommer selvfølgelig mange mindre konkurrenter, men som Jørn Frandsen udtrykker det, så har Lactosan ’et godt marked med loyale kunder’, og virksomheden har derved været i stand til at opretholde en stabil afsætning gennem mange år.

Fakta

Lactosan opkøber hvert år store mængder ost: 1/3 kommer fra Danmark, 1/3 fra Europa og den sidste 1/3 fra Australien og New Zealand.
Osten bliver til ca. 10.000 ton ostepulver fordelt på over 100 forskellige typer.
Pulveret eksporteres til cirka 50 lande primært i Europa og Fjernøsten, men der arbejdes også med nye markeder i Mellemøsten og Indien.
Der er 100 medarbejdere på fabrikken i Ringe og yderligere 80 medarbejdere fordelt på selskabets fabrik i Uruguay samt salgsselskaberne i Storbritannien, Rusland, Japan og Kina.

Historisk
Lactosans historie går tilbage til 1942, hvor en række forretningsmænd, heriblandt Tage Klint (kendt for sine Le Klint lampeskærme), gik sammen om at starte et import/eksportfirma i Odense.
Firmaet producerede i starten mest æggepulver til fødevareindustrien.
Osten kom ind i billedet i 1951, da selskabet startede en produktion af smelteost samt en smule ostepulver på dets fabrik i Ringe.
I løbet af 1960’erne bliver ostepulveret det dominerende produkt, og man stoppede produktionen af smelteost.
Virksomheden flyttede i 1980 ud fra midtbyen til Ringes industrikvarter.
Den oprindelige produktion af æggepulver foregår stadig i Odense i firmaet Sanovo Foods, og i 2010 blev Lactosan-Sanovo Ingredients Group dannet med fælles ledelse for de to virksomheder.
Virksomheden er en del af Thornico A/S, der ejes af Stadil familien.
Ud over Lactosan-Sanovo omfatter selskabets aktiviteter blandt andet shipping, emballage, produktionsudstyr og sportstøjfirmaet Hummel.

IDF får ny generaldirektør

Canadieren Caroline Emond overtager toppost i mejersektorens internationale sammenslutning.

Læs mere

12 siders fakta om mælk

Myter om mælk eksisterer stadig i bedste velgående. I det nye nummer af sundhedsmagasinet Helse får læserne serveret masser af solid viden om mælk og dens sunde egenskaber.

Læs mere

8.000 elever deltog i Mælkemissionen

Eleverne er blevet klogere på kroppen, og otte klasser har vundet penge til en klassetur.

Læs mere