Nøragers hvide osteverden

På Nørager Mejeri har det handlet om hvid ost, lige siden mejeriet i 1984 blev købt af det nyoprettede selskab Nordex Food. I dag har mejeriet knap 400 forskellige varenumre af den hvide ostespecialitet.

Et bredt sortiment til et bredt marked. Sådan lyder mejerichef Niels Malling Laursens opskrift på en god forretning for hvid ost.

Der er hvid ost til grill, hvid ost lavet på gedemælk, hvid ost i tern med krydderier, hvid ost i 16 kilos dåser og hvid ost i mange forskellige fedtvarianter – blot for at nævne nogle af produkterne fra Nørager Mejeri. ”Man skal holde fokus på det, man er god til,” som mejerichef på Nørager Mejeri gennem de seneste otte år, Niels Malling Laursen udtrykker det. Og det har man gjort på Nørager Mejeri, hvor der nu er blevet produceret hvid ost i 31 år. Mejeriet har rødder i ’Det Nordjyske Fetaeventyr’, der tog fart, da Jens B. Kjær i 1977 fandt på at fremstille fetaost ved hjælp af ultrafiltreringsteknikken på Ørum Sogns Mejeri. Den nye teknik gjorde det muligt at sælge enorme mængder af den hvide ost til især Iran. Jens B. Kjær udvidede hurtigt sin mejerivirksomhed, der fik navnet Ørum Gruppen, og han ansatte Keld Pedersen som økonomichef. Da Jens B. Kjær i 1984 solgte Ørum Gruppen til det daværende MD Foods (Arla), valgte Keld Pedersen sammen med tre andre medarbejdere fra Ørum Gruppen at etablere Nordex Food. Med støtte fra en libanesisk investor kunne selskabet få måneder efter starten købe det forholdsvis nybyggede Nørager Mejeri, der omkring 1960 var blevet flyttet ud fra bymidten. Nordex købte mejeriet sammen med Nordjysk Mejeriselskab i et 50/50 ejerskab, og da Nordjysk Mejeriselskab fem år senere fusionerede med MD Foods, blev Nordex eneejer af mejeriet.

Et af tre mejerier
Siden da har Nordex købt yderligere to europæiske mejerier, som begge er strategisk placeret i forhold til afsætningen, og som har hver deres specialproduktion. Al ost på Nørager Mejeri produceres således ved hjælp af ultrafiltrering, mens produktionen af traditionel hvid ost er blevet flyttet til Nordex’s mejeri i Østrig, der ligger centralt i forhold til de europæiske markeder – ikke mindst det vigtige tyske marked. Selskabets tredje mejeri ligger i Rumænien. ”Fordelen ved at være etableret i Rumænien er, at vi er tæt på Balkan-halvøen, hvor der bor ca. 70 millioner mennesker, og hvor mange spiser hvid ost tre gange om dagen,” forklarer Niels Malling Laursen. Det er dog den ultrafiltrerede hvide ost fra mejeriet i Nørager, der trækker de absolut største mængder, og det er ikke blevet mindre, efter at store dele af mejeriets produktion inden for de senere år er blevet automatiseret.

Fra bulk til detail
I dag afsætter Nordex en stor del af sin produktion til den europæiske detailhandel, og virksomheden har blandt andet udviklet et specielt sortiment til kunder af tyrkisk oprindelse, som især i Tyskland udgør en vigtig forbrugergruppe. Fx er ’Sütdiyarl’ mejeriets stærkeste mærke, og det kan findes i butikker over hele Europa. Ordet er tyrkisk, og betyder noget i retning af ’mælkeland”. Mejeriets produktsammensætning har dog ændret sig væsentligt hen over årene. ”Ved starten i 1984 producerede vi næsten udelukkende bulk-feta til Mellemøsten. Men efterhånden begyndte vi at få flere specialprodukter ind hos detailhandlen, og især de to Muhammed-kriser i henholdsvis 2006 og 2008 satte gang i den omlægning, fordi vi blev tvunget til at finde nye markeder. I dag udgør bulk-produkterne kun ca. 35 pct. af vores produktion, mens resten er specialiteter,” fortæller Niels Malling Laursen. Han lægger ikke skjul på, at årene omkring de to kriser var en hård tid for selskabet, hvor der skulle ”dribles med tingene”, som han udtrykker det. Mellemøsten er stadig et vigtigt marked for Nordex, men i dag er den europæiske detailhandel vigtigere. Ostene fra Nørager kan også findes i stort set alle danske supermarkeder, men det danske marked aftager kun nogle få procent af mejeriets produktion. Resten spredes ud til mere end 70 destinationer over det meste af kloden. På bulk-siden er fødevareindustrien blandt aftagerne, fx bruger bageriindustrien især på Balkan og i Mellemøsten osten i brød, og andre steder pakkes osten sammen med fx oliven.

Flere specialiteter
Til trods for de mange eksisterende varianter af den hvide ost, bliver der stadig udviklet nye specialprodukter – fx grillost. Til det formål findes der på Nørager Mejeri et lille UF- og filtreringsanlæg, hvor mejeriets medarbejdere hjælper kunderne med at finde frem til den ønskede variant. ”Vi skal have et bredt sortiment, som skal kunne afsættes til et bredt marked, og så skal der selvfølgelig nogle ordentlige mængder på produkterne, for at det kan blive rentabelt, ” lyder Niels Malling Laursens opskrift på en god forretning for hvid ost.

3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Læs mere

232.000 danskere til Økodag

Den årlige Økodag, hvor de økologiske malkekøer lukkes ud på græs, er et sikkert hit blandt mange danskere. I søndags var 232.000 en tur på landet for at opleve de firbenene springe ud af stalden på en af de i alt 73 gårde, der holdt åbent hus.

Læs mere

Anders Lund Madsen åbner Økodag

73 gårde inviterer danskerne til deltage i de økologiske køers forårsfest.

Læs mere