Mejeriet bag verdensnavnet

BRAND Gjesing klinger måske ikke specielt internationalt, det gør derimod navnet på mejeriets hovedprodukt – Castello.

I starten af produktionen på Gjesing Mejeri er der meget manuelt arbejde. Blandt andet skal osteformene fyldes ret præcist, for at der bliver skåret så lidt fra som muligt, når ostene senere skæres ud til de halvmåneformede Castello-oste. (Foto: Niels Åge Skovbo/Fokus-Foto)

Rigtig mange mennesker i Danmark, Europa og så langt væk som USA og Australien kender navnet Castello. Gjesing Mejeri er nok knap så kendt, men det forholdsvis lille mejeri spiller faktisk hovedrollen både i forhold til den verdenskendte blåskimmelost og til navnet, som i dag er det ene af Arlas tre globale varemærker.

Gjesing Skovly blev i 1895 opført midt mellem Skanderborg og Odder som et af flere hundrede danske andelsmejerier. Mejeriet kunne let have lidt samme skæbne som næsten alle andre små mejerier, men Gjesing Mejeris fremtid blev sikret i slutningen af 1960’erne, da mejeriejer og forretningsmand Henrik Tholstrup købte mejeriet og startede produktionen af sin nyudviklede blåskimmelost, Blå Castello.

I dag fremstår Gjesing Mejeri som et ægte ‘knopskydnings-mejeri’ - den halvmåneformede Blå Castello er i årenes løb blevet en populær og verdenskendt ost, så der skal produceres nogle helt andre mængder end for ca. 45 år siden.

Eftertragtet navn

Det næste afgørende kapitel i mejeriets historie blev skrevet i 2006, da Arla købte den familieejede virksomhed Tholstrup Cheese. Ud over det eftertragtede navn, Castello, som for længst var blevet et kendt, internationalt brand, overtog Arla også Tholstrups tre mejerier, heriblandt Gjesing. Cirka to år senere blev Castello udnævnt til Arlas globale varemærke for specialoste.

”Vi blev da nok lidt bekymrede for, om alle mulige oste nu skulle ind under mærket,” fortæller Bent I. Hansen, som har været mejerichef på stedet siden overtagelsen i 2006.

Men navnet er blevet forbeholdt specialoste, der, som Bent I. Hansen udtrykker det, ‘har gjort sig fortjent til navnet’, og bekymringerne blev hurtigt gjort til skamme.

”Vi kan konstatere, at det overhovedet ikke har skadet navnet. Tværtimod er det blevet lettere at få flere varer ind på hylderne, når vi har et bredt sortiment, så vi er selvfølgelig rigtig stolte af Castello-navnet her på mejeriet.”

Fremgang og 20 nye ansatte

I 2014 fordobler Arla marketingbudgettet for Castello, og Bent I. Hansen er ikke tvivl om, at den intensive markedsføring har stor betydning for mærkets succes. På mejeriet kan succesen måles ved, at produktionen steg med 20 pct. fra 2012 til 2013, og den positive udvikling ser ud til at fortsætte. Stigningen i produktionen gav i 2013 plads til 20 nye medarbejdere, og mejeriets produktion ligger nu på 80 pct. af det maksimale.

Selve produktionen kører fem dage om ugen i et rullende to-holdsskift, mens pakkeriet er oppe på tre-holdsskift syv dage om ugen. Fra slutningen af september og frem til jul skal medarbejderne helst ikke holde alt for meget ferie, for de tre måneder er den travleste tid på mejeriet.

”Julefrokost-perioden er vores højsæson, og så spiser folk generelt mere af den fede ost om vinteren,” fortæller Bent I. Hansen.

Et blik på emballagerne kan selvfølgelig hurtigt vise ostenes fedtprocenter, men mejeriets mælkeindvejning afslører også, at der ikke bliver produceret slankeost: Ud over en årlig indvejning på 40 mio. kg mælk skal mejeriet have tilført fem mio. kg fløde.

Samme opskrift

Gjesing Mejeris hovedprodukt, Blå Castello, blev udviklet sidst i 1960’erne, og i dag produceres den milde blåskimmelost efter stort set samme opskrift som dengang. En del af produktionen foregår også under lidt mere ‘gammeldags’ forhold, end man finder på de fleste Arla-mejerier; blandt andet bruges der 6.000 liters åbne ostekar, hvor ostemassen skæres med håndkraft.

”Det giver os bedre mulighed for at følge produktet og holde styr på kvaliteten. Vi mener også, at det er en fordel at bruge forholdsvis små ostekar til de bløde oste, fordi ostemassen ikke bliver presset så hårdt sammen,” forklarer Bent I. Hansen.

Ud over hovedproduktet Blå Castello producerer mejeriet Sort Castello, hvor der er tilsat fåremælk, og rødkitosten Marquis. Dertil kommer nogle økologiske varianter, en del private label-produkter til især tyske detailhandelskæder, samt en lille produktion af to rødkitoste til Arlas Unika-sortiment af eksklusive oste.

Gjesing Mejeri er det eneste Arla mejeri, der producerer disse rødkit-oste, og det giver nogle særlige udfordringer, fordi rødkit ‘smitter’ utrolig let og derfor ikke må komme i nærheden af blåskimmelostene. Problemet løses dels ved hjælp af ekstra skrappe hygiejnekrav, dels ved at rødkitostene efter at have været i saltlage aldrig kommer i nærheden af produktionen igen.

Verden rundt

Under 10 pct. af mejeriets produktion ender hos de danske forbrugere. Den største del går til europæiske lande som især de nordiske lande, England og Tyskland, men også lande som Polen, Schweiz og Holland er gode markeder. Uden for Europa sælges Blå Castello i USA og Australien.

”Vi er begrænset af ostens holdbarhed på 10-11 uger, så når den fx sendes til Australien, er den derfor frosset ned. Det er bare ikke i alle lande, at der findes de rigtige faciliteter til at tø osten op, og det sætter en naturlig stopper for eksportmulighederne,” forklarer Bent I. Hansen.

Fakta om Gjesing og Castello
Mejeriet har cirka 130 medarbejdere (heraf ca. 55 i produktionen og 55 i pakkeriet). Der produceres dagligt knap 100.000 stk. Blå Castello i halvmåner. Varemærket Castello omfatter et bredt udvalg af specialoste, blandt andet blåskimmel, hvidskimmel, flødeost samt svenske og tyske skæreoste.

 

 

 

 

 

3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Læs mere

232.000 danskere til Økodag

Den årlige Økodag, hvor de økologiske malkekøer lukkes ud på græs, er et sikkert hit blandt mange danskere. I søndags var 232.000 en tur på landet for at opleve de firbenene springe ud af stalden på en af de i alt 73 gårde, der holdt åbent hus.

Læs mere

Anders Lund Madsen åbner Økodag

73 gårde inviterer danskerne til deltage i de økologiske køers forårsfest.

Læs mere