Legeplads for fødevarevidenskab

FORSKNING DuPonts overtagelse af Danisco har styrket udviklingen af ingrediensløsninger til fødevareindustrien.

Når et nyt produkt har været testet på Brabrands pilotanlæg, skal det derefter testes på kundens eget anlæg for at se, hvordan produktet reagere i 'den virkelige verden'. Foto: DuPont

Fire år efter at den amerikanske kemigigant DuPont i 2011 opkøbte Danisco, er firmaets gamle udviklingscenter i Brabrand ved Aarhus blevet udnævnt til DuPonts globale hovedcenter for udvikling af ingrediensløsninger til fødevareindustrien. Det betyder, at de 500 medarbejdere på stedet ikke alene har kunnet fortsætte deres udviklingsarbejde, men i tilgift har fået selskab af nye, højtuddannede kolleger samt adgang til noget af det mest avancerede udstyr inden for fødevareforskning. ”Det er en fantastisk legeplads for udvikling af nye produkter,” siger Linda Friis. Hun er uddannet kemiingeniør og arbejder som gruppeleder for ’sweet dairy’ (mælkedrikke, desserter, fløde, is m.m.), der er en af DuPonts tre innovationsgrupper inden for mejeri. Brabrand huser også den anden mejerigruppe, ’fresh fermented’ (syrnede produkter), mens ostegruppen har base i Frankrig. Alle tre grupper har til opgave at udvikle, forbedre og tilpasse ingredienser til mejeriindustrien.

Alt til en ny ingrediens
På lagerhylderne i Brabrand findes et enormt udbud af ingredienser inden for bla. kulturer, proteiner, antioxidanter og sukkerarter, der kan mixes til uendeligt mange blandinger med hver sin helt specielle egenskab. Derudover bruger medarbejderne så vidt muligt kundens egne råmaterialer, som fx kakao og stivelse, for at kunne tilpasse en ny ingrediens så præcist som muligt til kundens krav. ”Det er vigtigt, at vi kender kundens råvarer og procesudstyr for at kunne vide, hvordan vores ingredienser reagerer i lige netop deres produkt,” forklarer Linda Friis. Forsøgene foregår i første omgang på Brabrands pilotanlæg, hvor et stort, fleksibelt UHT-anlæg kan imitere kundens processer. Derefter bliver der kørt forsøg med den nye ingrediens på kundens eget anlæg for at se, hvordan produktet reagerer i ’den virkelige verden’.

Dinosaur Yum
Linda Friis kalder det en sjov udfordring – med streg under sjov – hele tiden at skulle udvikle nye produkter, hvoraf nogle skal kunne indfri en kundes specifikke krav, mens andre er rene eksperimenter. Medarbejderne i ’sweet dairy’ udvikler således jævnligt produkter, som ikke ligner noget eksisterende. Det gælder fx desserten ’Dinosaur Yum’, der lægger op til at lege med maden. Produktet består af to adskilte bægre: et med gul yoghurtbase og et andet med blå alginatblanding. Når indholdet fra de to bægre blandes, skifter det både tekstur og farve til en sej, grøn masse, der internt har fået titlen ’dinosaur snot’. ”Ofte kan kunderne ikke umiddelbart bruge et nyt produkt, som det er, men det kan måske være med til at give dem inspiration til deres egne produkter,” forklarer Linda Friis.

Naturlighed i fokus
Medarbejderne i DuPonts tre mejerigrupper arbejder på globalt plan, det vil blandt andet sige, at de støtter kunder over hele verden, og derudover har centret i Brabrand hovedansvaret for mejerikunder i Europa, Mellemøsten og Afrika. DuPont har tilsvarende regionale innovationscentre i Kina, Singapore, USA og Brasilien. Mejerispecialisterne er ofte ude ved kunder enten for at hjælpe med et problem, fx hvis kundens kakaomælk skiller, eller for at præsentere nye produkter. Desuden arbejder de tæt sammen med salgsafdelingen. ”Det er vildt vigtigt for os at vide, hvad der rører sig ude blandt vores kunder og forbrugerne for at være på forkant, både når vi skal udvikle nye produkter, og fordi vi jævnligt bliver inviteret til at deltage i en brainstorm hos kunder, som ønsker inspiration til deres produkter,” siger Linda Friis. Et område, der i øjeblikket er særligt fokus på, er naturlighed. ”I England og USA er tendensen, at forbrugerne foretrækker fødevarer, hvor de – groft sagt – ville kunne finde ingredienserne hjemme i deres mors køkken. Derfor arbejder vi meget med at udvikle og bruge de ingredienser, som fx pektin og johannesbrødkernemel, der af forbrugerne opfattes som mere naturlige end andre.”

Højtragende science
Allerede i Danisco-tiden herskede der en meget videnskabelig tilgang til udviklingsarbejdet, og det er ikke blevet mindre efter DuPonts opkøb. ”Det er en fantastisk arbejdsplads. Vi har adgang til noget højtragende science – både i form af udstyr og kolleger, der kan betjene det, og det giver os mulighed for at komme helt ned i fødevarematrixen. Al den viden, vi opbygger i virksomheden, kan bruges i vores produkter og kan i sidste ende komme kunderne og deres produkter til gode,” fortæller Linda Friis, mens hun viser rundt i PFS-afdelingen (Physical Food Science). I afdelingen er der blandt andet et røntgenapparat specielt udviklet til at se fedtstrukturerne i en fødevare, og et mikroskop, der kan måle teksturen i fx en chokolademousse, uden at den bliver mast. Vil medarbejderne teste, fx hvordan forskellige kostfibre og probiotika påvirker menneskets fordøjelse, kan det foregå i Finland, hvor selskabet råder over et kunstigt mave-tarm-system. ”Vi oplever, at DuPont er meget villige til at satse på langsigtede udviklingsprojekter. Det er simpelthen et led i selskabets strategi om at kunne gøre en forskel inden for sundhed og ernæring til klodens befolkning,” slutter Linda Friis.

IDF får ny generaldirektør

Canadieren Caroline Emond overtager toppost i mejersektorens internationale sammenslutning.

Læs mere

12 siders fakta om mælk

Myter om mælk eksisterer stadig i bedste velgående. I det nye nummer af sundhedsmagasinet Helse får læserne serveret masser af solid viden om mælk og dens sunde egenskaber.

Læs mere

8.000 elever deltog i Mælkemissionen

Eleverne er blevet klogere på kroppen, og otte klasser har vundet penge til en klassetur.

Læs mere