Amerikansk ostemejeri er en turistmagnet

ATTRAKTION Over én mio. gæster besøger hvert år mejeriet Tillamook Cheese Factory i den lille by Tillamook i Oregon, USA.

Irene Delgado (th) fra Californien og hendes voksne datter Christine Palm besøger mejeriet for at lære noget nyt: "Det er rart at vide, hvor maden kommer fra, og spændende at se produktionen," siger de.

Hvis det ikke var for ostemejeriet Tillamook Cheese Factory, ville de fleste sandsynligvis hurtigt køre igennem den lille by Tillamook i den nordvestlige del af staten Oregon. Mejeriet tiltrækker så mange mennesker, at det længe har været omtalt som en af statens mest besøgte turistattraktioner. Sidste år blev 20.000 kg ost skåret ud i mundrette tern og serveret som smagsprøver til mejeriets over én mio. gæster, der kommer fra hele USA og en række andre lande for at se og smage på specialiteter under brandet Tillamook, der deler navn med byen og amtet i Oregon.

Mejeriet er tilpasset turisme
Irene Delgado fra Fresno i Californien ankommer til Tillamook Cheese Factory med sine tre voksne børn.

”Det er rart at vide, hvor maden kommer fra, så når jeg står i et supermarked og ser varer på hylderne, ved jeg, hvordan de er endt der. Så vi er kommet her for at lære noget nyt. Vi ved ikke noget om mejeriet, men vi ved, at vi elsker Tillamook-ost,” siger Irene Delgado, lige inden hele familien begiver sig hen mod indgangen.

Det er alment kendt, at amerikanere elsker at spise ost, men på besøgsmejeriet i Tillamook er der også en massiv interesse for at se, hvordan ost bliver fremstillet, skåret og pakket.

Og den interesse har de forstået at udnytte på Tillamook Cheese Factory. Mejeriet er indrettet med en rummelig turistbutik, en fødevareafdeling med specialiteter som olier, vine og krydderier og en stor café. Skulle de gratis smagsprøver af blandt andet de prisvindende oste Medium Cheddar, Colby eller Hot Habanero Jack give appetit på mere, bliver man fra ostebordet belejligt ledt direkte over i køleafdelingen, hvor man kan finde sin favoritost eller lade sig friste af over 20 varianter af faste skæreoste. Her kan man desuden købe alle Tillamook-produkterne: Ost, smør, yoghurt, sour cream (creme fraiche) og de 28 smagsvarianter af Tillamook-is. Hvis gæsterne er i tvivl om, hvilken is de skal vælge, kan de selvfølgelig betale sig til at smage lidt af hvert i isbaren i stueetagen eller på førstesalen. Sidste år købte mere end hver anden gæst en is, og besøgsmejeriet solgte tæt på 600.000 isvafler.

Et stolt andelsselskab
Fra turistshoppen og isbaren ved indgangen kan gæsterne bevæge sig ud på den selvguidede tur på ostemejeriet. Her lærer børn og voksne blandt andet, at der bag navnet på den bedst sælgende ost i det vestlige USA – Tillamook – står andelsselskabet Tillamook County Creamery Association (TCCA), der er ejet af omkring 100 mælkeproducenter. Hvert år producerer de tilsammen 816,4 mio. kg mælk, som forarbejdes til Tillamook-produkter.

I markedsføringen af produkterne gøres tydeligt opmærksom på, at er de produceret af lokalområdets mælkebønder siden 1909. Der er megen stolthed omkring den århundrede lange tradition for at sætte standarden for den gode smag, og brandet Tillamook sidestilles med kvalitet – lige fra mælkeproduktionen til de færdige produkter.

Boyd Law fra Portland i Oregon er vokset op med Tillamook-oste. Da han blev gift, købte hans hustru Rachel nogle billigere oste fra andre producenter, men kun i ganske kort tid:

”Min mand er kræsen. Han kan godt lide kvalitetsost, så vi køber kun Tillamook,” siger Rachel Law. Parret står med deres tre børn og Boyd Laws forældre på førstesalen på mejeriet, hvor der er to besøgsgange med glaspartier med udsyn til osteproduktionen.

De ansatte smiler og vinker
Fra den ene besøgsgang kan gæsterne se otte store ostekar af rustfrit stål, hvor mælken tilsættes løbe, mælkesyrebakterier og ostefarve, der bruges til den orange cheddarost. Længere nede ad gangen ser man tårnene, hvor ostemassen presses til blokke á ca. 19 kg.

På den anden besøgsgang kommer osten ud på et bånd fra et andet lokale. Den orangefarvede Medium Cheddar har lagret i mindst 60 dage, inden de store blokke bliver skåret ud i mindre stykker, vejet og sendt videre til en anden pakkelinje, hvor over en million oste vakuumpakkes hver uge. Ostene forsvinder ud af syne og bliver efterfølgende kørt til supermarkeder i hele USA. De ansatte ved samlebåndene koncentrerer sig om deres arbejde, men har samtidig overskud til jævnligt at kigge op og smile og vinke - til stor begejstring for børn og voksne på besøgsgangen.

På besøgsgangene tilbydes plads til fordybelse i hele processen omkring osteproduktionen i Tillamook. Der er interaktive skærme, små film som spiller uafbrudt og informationstavler, der giver indblik i mejeriets historie og TCCA’s udvikling frem til i dag. For at imødekomme efterspørgslen på Tillamook-ost åbnede TCCA i 2001 et mejeri i byen Boardman i den østlige del af Oregon. Det gav TCCA kapacitet til at fordoble produktionen af ost, og i dag produceres der årligt ca. 91 mio. kg ost på de to mejerier.

På Tillamook Cheese Factory står Irene Delgado på førstesalen og er godt tilfreds med besøget.

”Det var spændende at se produktionen og følge osten rundt på de forskellige stationer. Man kan se, de gør meget ud af at holde mejeriet rent. Så det er også dejligt at vide, at den ost, vi spiser, bliver ordentligt håndteret,” siger Irene Delgado. Hun værdsætter også, at mejeriet endnu ikke er overrendt, som det sker i højsæsonen fra juni til august. Det betyder, at Irene Delgado og hendes børn ikke behøver stå i kø særlig længe for at købe deres yndlingsoste med hjem.

Fakta
Tillamook Cheese Factory har gæster fra alle stater i USA og 68 andre lande. Mejeriet holder åbent syv dage om ugen hele året på nær juledag og thanksgiving.

Besøgsmejeriet er et af de to mejerier, der er ejet af omkring 100 mælkeproducenter i andelsselskabet Tillamook County Creamery Association (TCCA), som blev grundlagt i 1909.

TCCA producerer over 20 varianter af skæreoste, hvor størstedelen er forskellige smagsvarianter af cheddarost. Dertil 28 smagsvarianter af is og fire typer ispinde. TCCA samarbejder med en række partnere om produktion af yoghurt, sour cream (creme fraiche) og smør.

TCCA har en årlig omsætning på USD 600 mio. (DKK 3,6 mia.) og knap 700 ansatte.

Tillamook-produkter sælges i hele USA, men brandet er stærkest i det vestlige USA.

Tillamook fremstiller cheddarost ud fra en opskrift fra 1894, hvor den canadiske mejerist Peter McIntosh bragte sin ekspertise til Tillamook og lærte de lokale at lave den ost, mejeriet er kendt for i dag.

Kilde: TCCA

 

3. klasse fra Odder bag en af Danmarks bedste madpakker

Med den gyldne madpakkepokal i hænderne kan eleverne i 3. x fra Vestskolen - Vestmarken i Odder kalde sig vindere af Madpakkedysten, som Mejeriernes Skolemælksordning står bag. Sammen har de opfundet opskriften på én af Danmarks bedste madpakker.

Læs mere

232.000 danskere til Økodag

Den årlige Økodag, hvor de økologiske malkekøer lukkes ud på græs, er et sikkert hit blandt mange danskere. I søndags var 232.000 en tur på landet for at opleve de firbenene springe ud af stalden på en af de i alt 73 gårde, der holdt åbent hus.

Læs mere

Anders Lund Madsen åbner Økodag

73 gårde inviterer danskerne til deltage i de økologiske køers forårsfest.

Læs mere